Bristvara: taxibilar på Arlanda

Att promenera från Arlanda hem till mig tar uppskattningsvis 45-50 minuter (det har i alla fall gjort det tidigare - eftersom Arlanda är en gigantisk byggarbetsplats som aldrig blir riktigt klar och ständigt ändrar utseende reserverar jag mig för att denna promenad kan diffa i ett par minuter hit eller dit). Jag tror att sträckan är cirka 4 km lång fågelvägen.
 
Av olika anledningar blev vi lite sena igår, min arbetsdag blev nästan tolv timmar lång och jag missade tio över ett-bussen med fem minuter. Eftersom jag var väldigt trött, timmen var sen och nästa buss inte skulle gå förrän 55 minuter senare tog jag snabbt beslutet att unna mig en taxiresa hem (den korta turen kostar cirka 200 kronor men är värd varenda öre mitt i natten).
 
Jag tackade mina kollegor för arbetsdagen och gick mot taxikön på Terminal 5. Vid den här tidpunkten på dygnet är det många charterplan som landar vilket innebär att det är oerhört många människor som ska ta sig hem. Det är ingen ny företeelse.
I taxikön står redan flera hundra människor. Och inte en enda taxibil så långt ögat kan nå!
 
Jag gick då ur kön och försökte få tag i Taxi 020. Efter ett par minuter i telefonkö svarar en ung pojke och jag förklarar att jag gärna vill ha en taxi till Arlanda snarast.
Till svar får jag: "Det blir svårt - jag har ingen bil i området. Du får nog vänta minst i en halvtimme".
 
"Ingen bil i området". Rent spontant kan jag känna att Arlanda halv två på natten måste vara rena guldgruvan! Hur kan det inte finnas taxibilar där då?
 
För mig blev det att sitta och vänta till nästa nattbuss kom 55 minuter senare. Men det ironiska är att om jag hade haft ork och kraft att promenera hem, hade haft bättre skor och inte hade haft uniform och en tung jobbväska att dra på så hade jag varit hemma mycket tidigare.
 
Eloge ska dock ges till SL som trots allt har bussar som går till och från Arlanda dygnet runt (även om det bara är en gång i timmen).
 
Tistel får Taxi 020 och alla andra taxibolag som lyste med sin frånvaro.
 
Tips till alla som vill tjäna en extra hacka: kör svarttaxi från Arlanda på nätterna! Stålar rätt ner i fickan av tacksamma kunder som till 99% antingen består av trött personal som vill komma hem eller semesterfirare. Här finns det pengar att tjäna, kära medmänniskor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0