Starka intryck av Damien Echols

Jag gick till sängs helt överväldigad av intryck efter att ha hört och sett Damien Echols Kulturhuset igår. Fredrik Strage gjorde ett utomordentligt bra jobb som intervjuare och ställde både relevanta och intressanta frågor (TV4: ge Strage ett eget program där han kan intervjua intressanta personer - han är vass och i en helt annan klass än Malou von Sivers).
 
Jag har faktiskt inte smält allting ännu. Och det kommer förmodligen att ta tid innan jag gör det (om någonsin). Det är svårt att ens sätta sig in i Echols situation som svensk. Man får dock perspektiv på sitt eget liv av att höra honom prata. Och jag kände en enorm tacksamhet och ödmjukhet när jag gick därifrån över det liv jag har - jag är så oerhört lyckligt lottad på så många sätt (främst kanske för jag är född och lever i ett land där vi inte dömer barn till döden utan bevis).
 
Det första jag gjorde när jag kom hem igår kväll var att beställa Echols bok, "Dödsdömd". Det som imponerade mig mest med Echols var att han inte har låtit bitterheten äta upp honom inifrån - det ska bli intressant att även läsa hans historia. Jag tror vi alla har någonting att lära av honom.
 
 

Kommentarer
Postat av: Millan - två små och mamma mu

Jag hade så gärna velat höra honom. Jag förstår att det var intressant. Kommer nog köpa boken till sambon i födelsedagspresent och sedan "låna den" av honom. :)

Svar: Gör det, Millan! Jag tror att boken kommer att beröra dig mycket.
Maria L

2013-04-12 @ 15:27:49
URL: http://mammami.se
Postat av: Blasfeministen

Tyvärr så lever vi ju ändå i ett land där folk dömer folk efter utseende.

Boken är jättebra! Läste den precis innan evenemanget på Kulturhuset. Fick det signerad av Damien tillåmed :-) Det var en riktigt fin tillställning.

Svar: Jag känner precis tvärtom. Jag är jämngammal med Damien och hade vi gått i högstadiet samtidigt så hade han varit en av skolans populäraste killar på grund av sin utstrålning och sina intressen (alla läste Stephen King på den tiden). Så jag känner nog mera att jag lever i ett land där vi INTE dömer folk efter utseendet. Jag vill heller inte döma hela USA av en liten klick människor i Arkansas. De har betett sig som neandertalare (och gör fortfarande i många frågor) medans människor jag mött i andra delar av landet har varit oerhört openminded (vilket många visat genom att ge sitt stöd till The Memphis Three).
Jag kommer att sluka boken när jag får den. Håller med dig om att tillställningen var fin - jag bär med mig mycket från den.
Maria L

2013-04-13 @ 17:52:37
URL: http://blasfeministen.blogg.se
Postat av: Blasfeministen

Ah, där håller jag inte med alls. Har haft mina piercings i närmare 20 år nu och märker klar skillnad på hur jag blir bemött av folk när jag har dem i eller väljer att vara utan dem för ett tag. Med piercings måste jag hela tiden vara extra glad, visa att jag kan saker och bevisa att jag är bättre än genomsnittet. När jag är utan piercings behöver jag inte ens lyfta fingret för att bli väl bemött.

skrev ett inlägg om det för ett tag sedan
http://blasfeministen.com/2012/january/mamma-sager-att-man-kan-do-av-en-ring-i-nasan.html

2013-04-13 @ 18:40:57
URL: http://blasfeministen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0