Toffiffemuffins med hasselnötscrumble

Igår fick jag äntligen tid över att testa ett recept som jag har haft i huvudet en tid: Toffifeemuffins med hasselnötscrumble. De blev över förväntan bra!
Det blir cirka 12 stora muffins.
 
INGREDIENSER:
 
crumble:
50 gram smält smör
½ dl vetemjöl
1 dl råsocker
1 dl grovt hackade hasselnötter
 
muffins:
 
100 gram hackad mörk choklad
2,5 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl farinsocker (eller råsocker)
1 dl mjölk
100 gram smält smör
 
12 Toffifee
 
GÖR SÅ HÄR:
Börja med crumblen. Smält smör försiktigt. Blanda ner resten av ingredienserna och ställ på ett svalt ställe (jag ställde ut kastrullen på balkongen).
Muffinsen: vispa ägg, vaniljsocker och farinsocker poröst i en matberedare. Smält under tiden smöret. Bland ihop resterande torra ingredienser (mjöl, kakao, bakpulver och hackad choklad) i en skål. Vänd i äggblandningen. Tillsätt mjölk och smör.
Klicka ut muffinssmeten i formar i en muffinsplåt. Lägg en Toffifee i varje muffins. Strö crumble över. Grädda på 200 grader i 15 minuter.
 
 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ser underbart goda ut. Måste testas så fort jag får tillgång till ett kök igen. Kram

Svar: Åh, stackare! Är du utan kök i juletider?Ja, det här måste du testa. Varning dock för att de innehåller många kalorier ;)
Maria L

2013-12-01 @ 01:56:13
URL: http://blogg.baciofsweden.se
Postat av: Cecilia

Tro mig, det är inte synd om mig - även om det är juletider. Ligger på stranden i Thailand, så jag överlever nog :-)
Är de goda så är de värda lite extra motion efteråt :-)
//Cecilia

2013-12-04 @ 04:28:56
URL: http://blogg.baciofsweden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0