Havrekakor med vit choklad - Johanna cookies

Igår ägnade jag halva min jourtjänstgöring till att laga nyttiga matlådor som jag fyllde frysen med. Idag blev det en annan aktivitet i köket: havrekakor med vit choklad.
Ja, bara för att jag går på sträng diet innebär inte att kollegor och vänner ska behöva lida för det. Min passion för bakning försvinner inte heller för att jag går på diet, snarare tvärtom.
 
Dessa kakor innehåller inga nötter och är därför perfekt att göra till nötallergiker som älskar vit choklad. Som min kompis Johanna! Därför kommer jag att kalla dem för Johanna Cookies från och med nu.
 
Receptet kommer från bästa baktidningen Hembakat.
 
INGREDIENSER:
 
125 gram rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
1 ägg
200 gram vit choklad
2 tsk vaniljsocker
3 krm bikarbonat
3 krm bakpulver
1 krm salt
1,5 dl havregryn
3,5 dl vetemjöl
 
garnering:
 
100 gram smält vit choklad
 
GÖR SÅ HÄR:
 
1. Vispa smör och strösocker luftigt med en elvisp eller i matberedare.
2. Tillsätt äggen och blanda.
3. Hacka chokladen och blanda i smörsmeten.
4. Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål och häll sedan i smeten.
5. Dela degen i 24 delar och rulla dem till bollar. Lägg dem glest på en plåt med bakplåtspapper.
6. Grädda kakorna mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.
8. Smält vit choklad och ringla över kakorna. Låt dem svalna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0