Överdriven men underhållande

Det gäller att ha tungan rätt i munnen om man ska hänga med i svängarna i Carin Gerhardsens senaste bok i Hammarbyserien, "Tjockare än vatten". Här händer det saker. Hela tiden.
 
Det må låta som en fördel när det gäller deckargenren. Men dessvärre påminner det här mer om en tårta med sjutton olika lager av fyllningar. Det blir kaka på kaka, så överdrivet att det till slut bara blir surrealistiskt och på gränsen till skrattretande.
Att sammanfatta handlingen är till och med svårt men jag kan avslöja att katter, dränkning och vatten spelar stora roller i boken. Samt allt ältande om gamla händelser i tidigare böcker. Förstås.
 
Nej, inte heller med den här boken lyckas Gerhardsen komma tillbaka i den form hon hade i sina första tre böcker. Hon vill så mycket i "Tjockare än vatten" men resultatet blir bara en överdriven märklig sörja. Förstå mig rätt nu: fiktiva böcker får gärna vara orealistiska. Men inom vissa gränser. Man vill inte gärna tro att det är science fiction man håller i handen.
 
Men fördelen är att boken är väldigt underhållande och perfekt läsning i sommartider. Den är lättläst, språket simpelt och man behöver bara en dag på stranden för att läsa ut den. Man behöver inte heller ha läst Gerhardsens tidigare böcker för att hänga med i handlingen: det ältas duktigt om tidigare händelser som berör huvudrollsinnehavarna.
 
Jag ger Gerhardsen godkänt den här gången. Mest för att jag är imponerad över hur man kan skruva till intrigen till den milda grad.
 
BETYG: 2 av 5
 
Tjockare än vatten (Inbunden)
 
Bild lånad av Cdon (cdon, adlibris, adlibris, bokus, bokus)
 

Kommentarer
Postat av: Barbro

Hej!
Kan enbart hålla med dig om att de tre första böckerna av Carin Gerhardsen var rent suveräna(i jämförelse med det svenska träsket av deckare som inte sticker ut det minsta)Nu har jag inte kommit mig för att läsa hennes senaste, men hon har gjort mig rejält besviken med de (ja hur många är det nu?), böckerna 4-6- det blir väl troligen så att man går på tomgång till slut?

Vill enbart påpeka att jag följer dig på boktipset, och roas väldigt mycket av att läsa dina recensioner. Det där du skrev om Jungstedts förra deckare- att den inte ens dög som "Skithuspapper", är något som ännu roar mig!
Så tack för dina härliga recensioner vill jag bara säga!
kram/
"Blommiga" Barbro

Svar: Tack snälla Barbro för den fina kommentaren! Just nu håller jag faktiskt på med Jungstedts senaste. Den recensionen kommer inom kort.Önskar dig en trevlig sommar!
/Maria
Maria L

2014-07-07 @ 23:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0