SL fortsätter att fucka up

Oavsett vilken tidpunkt på dygnet man ska åka till Arlanda från Märsta station så är det gott om folk på bussarna (detta inkluderar även nattbussarna).
Det är väl den SL-linje som har flest resenärer i kommunen skulle jag tro (inte så märkligt med tanke på att Arlanda är internationell flygplats).

I vanliga fall går denna buss (583) med en kvarts mellanrum. Men nu under sommartid (då det reser som flest människor till och från Arlanda flygplats) har SL beslutat att ha halvtimmestrafik på lördagar istället (just under helgerna är det som mest människor i rörelse på Arlanda flygplats - det har jag tidigare försökt att förklara för SL då de har tagit bort den avgångstid för nattbussen som är mest behövlig).

Igår skulle jag ta bussen som går från Märsta station till Arlanda 13:32. Sammanlagt var vi nog mellan 50 och 60 personer som stod och väntade vid busshållsplatsen.
Vid andra hållplatser till andra destinationer runt om i kommunen stod det fyra bussar och väntade på resenärer. Ett fåtal människor fanns i dessa bussar.

Ingen buss till Arlanda dök upp till 13:32 men det verkade inte bekomma chaufförerna i de andra fyra bussarna som nästintill var tomma utan de lämnade gladeligen stationen.
Kvar står 60 personer och undrar vart deras buss är.

Jag ringer till SL´s "kundservice" (ja, citatstecknet är nödvändigt). Efter flera knappval samt väntetid kommer jag fram till en person och informerar honom om läget.
Han ber mig vänta i telefonen i flera minuter för att gå och höra vart vår buss är.

När han äntligen kommer tillbaka i luren så säger han: "Bussen är försenad på grund av tekniska problem. Det kommer en ny 13:37".

"Men"
, säger jag, "klockan är ju redan 13:42 och det är ingen buss här. Då är vi överens om att bussen inte kommer 13:37, va?".

SL-person: "Öhhhhh....".

Jag: "Fyra nästan tomma bussar åkte ifrån Märsta station 13:32. Hade det inte varit mer logiskt om någon av dem hade bytt rutt och kört 60 väntande personer till Arlanda?"

SL-person: "Öhhhh.... Men de kanske inte kan ändra sitt schema".

Nej, det kan faktiskt inte jag heller! Och framför allt inte på grund av SL!

Jag bad SL-personen att skriva en rapport om detta ("öhhhhhh.....") och framförde också att även SL borde börja tillämpa sunt förnuft.

Vår buss kom tjugo minuter för sent. I höst höjer SL månadskortet med "tre chipspåsar". När man ringer deras "kundservice" är det dessutom ett vanligt 08-nummer vilket medför att kostnaden för mitt samtal till dem för att informera om att en av deras bussar uteblivit blev en chipspåse.


Kommentarer
Postat av: stiba

Och sedan undrar dom varför man inte åker kollektivtrafik?

2011-07-10 @ 12:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0