Heder till Patrik Sjöberg

Jag blir så lycklig när människor överraskar mig positivt. Det gör Patrik Sjöberg idag, när han ifrågasätter häxjakten på den arma guldmedaljören på 800 meter - Caster Semenya.
"Är man mer kvinnlig för att man har två kilo smink i ansiktet?" frågar han och syftar på ryskorna som i hans tycke inte heller är några skönheter.

Naturligtvis inte. Det Semenya har råkat ut för är rena trakasserier och förföljelser av det värsta slag. Jag såg inte när hon sprang loppet, men jag läste sedan att det var en del i publiken som buat åt henne. Skämmes på dem! Så beter man sig bara inte.

Den stackars människan har fått göra förnedrande tester för att bevisa sin könsidentitet och är det så att det råder några tvivel, så kommer dessa tester att bevisa det. Hittills har det dock inte dykt upp ett enda spår som skulle styrka de anklagelser som hon blivit utsatt för och därför ska hon också få heder för sin insatts på banan.

Innocent until proven guilty.

Sjöberg
har alltid varit en man som sagt vad han tycker och tänker utan att cencurera sina ord och jag tycker att det är starkt av honom att försvara Semenya när omvärlden vill ta ifrån henne glädjen som en guldmedalj innebär.

Sjöberg steg rejält i mina ögon idag.

Kommentarer
Postat av: Joakim från Högsbo (Samma som Patrik)

Tack för din nyvunna syn på våran ärliga härliga Patrik.... Han skiter fullständigt i vad både du och jag tycker även om vi tycker som han.

2009-08-22 @ 04:36:35
Postat av: Maria

Det är väl också en av de sakerna som gör Sjöberg lite unik - att han inte slösar någon energi på att bry sig om vad andra tycker och tänker, utan är ärlig ändå.

2009-08-22 @ 07:01:06
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0