Gudomligt recept: Ricottapannkakor med blåbär

Det här är en rätt som jag gör vid ytterst speciella tillfällen. Och för ett fåtal utvalda. Dessa himmelskt goda pannkakor är perfekta att göra till helgbrunchen. Och det tar faktiskt inte så lång tid att göra dem.

Så, mina älskade bloggläsare - detta är min present till er:

RICOTTAPANNKAKOR MED BLÅBÄR

250 gr ricottaost
1 1/4 dl mellanmjölk
2 stora ägg med gula och vita separerade
1 3/4 vetemjöl
1 tsk bakpulver
salt
valfri mängd blåbär
rapsolja (eller jordnötsolja) att steka i

GÖR SÅ HÄR:

Rör noga ut ricottan med mjölk och äggulor. Vänd ner vetemjöl och bakpulver, strö över en nypa salt och rör försiktigt till en slät smet.
Vispa äggvitorna till skum - det ska inte vara stenhårt - och vänd ner dem i smeten.
Sist - och ytterst försiktigt - rör ner blåbären. Här rekommenderar jag att de är frysta vid tillfället. Så har ni varit duktiga och plockat själva: frys dem över natten. Annars blir hela smeten blålila på en gång.
Grädda sedan pannkakorna i oljan. De ska vara ca 7-10 cm i diameter, alltså pannkakor "american style".

Servera med rikligt av lönnsirap och gärna färskpressad apelsinjuice.

Jag lovar att dessa pannkakor kan få vem som helst på fall!
Bon appetit!


Kommentarer
Postat av: Jen

Mmmm, detta låter smaskens.

Definitivt något värt att prova! :)

2009-07-25 @ 09:56:35
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Vivvi

Alltid trevligt att kunna glädja någon.

Det här låter jättegott. Bra nu i blåbärstider. Blåbär är ju så otroligt nyttigt också med en massa antioxidanter. Skulle jag kunna få ta bilden och recept och lägga ut som ett gästrecept? Jag gör inget utan din tillåtelse.

Vi hörs!

2009-07-25 @ 10:08:54
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/
Postat av: Vivvi

Här är vi snabba!

Tack för det.Ska genast börja med det inlägget.

2009-07-25 @ 10:13:10
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/
Postat av: Vivvi

Nu finns du på min blogg.

Receptet var så otroligt passande eftersom jag skrev häromdagen om hur nyttigt det är med blåbär.

2009-07-25 @ 10:49:21
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0