Varför hålla tillbaka?

Förberedelserna inför bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel är i full gång. Man vill göra frimärken, koppar, tallrikar och diverse andra objekt som ska prydas av brudparet. Naturligtvis ska alla dessa förfrågningar godkännas först av Hovet. Som vill vara "återhållssamma" med dessa förfrågningar.

Varför då? Nu när vi har en enorm chans att verkligen slå på stort! Turister (och jag) älskar nämligen sånt här.  Min kapitalistiska ådra ser bara ekonomiska möjligheter i detta bröllop. Vilka inkomster! Håll då inte tillbaka!

Det är en ovan situation för oss svenskar det här med att låta kungligheter pryda objekt. Eller pengar. Kungen har fått sin profil på den lilla enkronan, medans Englands drottning pryder varenda brittisk sedel. I England uppmärksammar man sina kungligheter på ett helt annat sätt. Till och med deras död förevigas via souvenirer.

Jag var i London ungefär 1,5 år efter prinsessan Dianas tragiska död. Utanför hennes hem i Kensington Palace låg det fortfarande - så lång tid efter hennes bortgång - hundratals färska blombuketter. Varje dag. Och tillgången på minnesartiklar var oändlig.
Jag kom hem därifrån med tre muggar med hennes porträtt. Tre. Och ett litet smyckesskrin. Och böcker.

Förmodligen vansinnigt smaklöst med svenska ögon sett. Men hon var verkligen älskad av sina, denna folkets prinsessa.

I år är det 12 år sedan hon gick bort. Det ligger fortfarande färska blombuketter utanför Kensington Palace.
Varje dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0