Kloka ord

Jag har alltid Stephen Kings bok "Att skriva" inom räckhåll. Har man författarambitioner och bara ska läsa en enda bok om processen, är detta boken att läsa.
På 252 sidor lyckas King sammanfatta det man behöver veta. För att vara en bok av King, är den extremt "kort" eftersom hans romaner i regel ser ut och väger som tegelstenar.

Det är en annorlunda bok i den bemärkelsen att det är en kombinerad biografi och handbok i skrivandets konst. King inleder boken med - vad han kallar - sitt "CV". Han berättar, ofta med en stor portion humor, om sitt skapande från det att han var liten grabb.
Egentligen är det just under den självbiografiska delen av boken som han verkligen visar vilken briljant författare han faktiskt är. Han skriver kapitel efter kaptiel om sitt liv, utan att egentligen avslöja någonting om sig själv.
Förmodligen beror detta på att han ser sig själv som en ganska anspråkslös och ointressant person - och vill att hans böcker får tala för sig själv.

Större delen av boken är ägnad åt konkreta råd kring skrivandet. Eftersom just den delen är pedagogisk, satt jag mig första gången jag läste den med en blyertspenna för att stryka under viktiga stycken, meningar och ord.
Efter två sidor insåg jag att det inte var lönt. För varenda ord, varenda fras han skriver ner är väsentliga. Förklaringen till det får man förmodligen i det andra förordet (det finns tre), där han skriver om att de flesta böcker som handlar om att skriva är "fyllda av skitsnack".
Undantaget är - enligt King - en bok som heter The Elements of Style, där regel 17 i kapitlet som heter "Principer för uppbyggnad" är: Uteslut alla onödiga ord.

Den regeln lyckas King hålla sig till med bravur i "Att skriva".

Den här boken rekommenderar jag inte bara till dem med författarambitioner eller de som bara älskar att skriva över lag - det är också en fantastisk kärleksförklaring till ett yrke, till ordets betydelse, till skapandet och till glädjen att förverkliga sina drömmar.

En klar 5:a av 5 möjliga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0