Min kulturfyra i bilder och om böcker

Kulturfyran har gjort ett litet uppehåll på ett par veckor, men är nu tillbaka med följande frågor.

1. Vem är jag ur kultursynvinkel med en bild:



Jag har mina böcker i alfabetisk och kronologisk ordning, med undantag för dem som jag ska läsa eller håller på att läsa. De senaste månaderna har jag av tidsbrist inte hunnit med att sortera upp dem, så de tre högarna på bilden är en blandning av böcker jag ska läsa, har läst och håller på att läsa.

2. Vilken bok har senast påverkat mig starkt?

Stephen Kings "Att skriva". Jag är inte överdrivet förtjust i hans skräckromaner - jag är för lättskrämd - men jag beundrar hans skickliga sätt att skriva. Boken "Att skriva" är en kombinerad biografi och handbok i skrivandets konst, och vem kan beskriva det bättre än King själv.
Den gav mig massor av inspiration till mitt eget skrivande och är en sådan bok som jag kommer att gå tillbaka till och läsa i ofta.

3. Vilken bok jag senast lade undan utan att läsa klart:

"Spökskrivaren" av Robert Harris. Den tog aldrig fart och efter halva boken kunde jag ändå inte avgöra om det var en spänningsroman eller en satir. Det var inte värt att läsa klart den för att få svar på frågan.

4. Ett Youtube-klipp som gör mig glad:

Inget svårt val. Bea Arthur är förmodligen den bästa kvinnliga komiker världen skådat. Älskar hennes sarkastiska kommentarer och känsla för tajming. Hon är saknad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0