Kulturfyran om starka kvinnor

I dagarna släpptes Patti Smiths memoarer "Just kids" på svenska (jo, då. Den heter så på "svenska" också). Hon anses vara en av rockens stora starka kvinnliga profiler och på det temat handlar veckans Kulturfyra om.

1. Vad betyder ordet stark för dig?

Att man har en inre trygghet, en tro på sig själv och vad man kan åstakomma, självkänsla, modet att stå för sina åsikter, att man vågar förverkliga sina drömmar och kan känna stolthet över sig själv.

2. Vilken är din favorit bland kvinnliga författare eller bland musiker och konstnärer?

Jag läser väldigt mycket böcker som är skrivna av kvinnor. Bland favoriterna finns Anne Holt, Elizabeth George och Marian Keyes.
Som tonåring lyssnade jag väldigt mycket på Annie Lennox. Hon var så oerhört begåvad och vågade tänja på gränserna och leka med sin androgyna sida.

3. Vilken är din favorit bland kvinnliga politiker?

Åh.... jag har väldigt, väldigt svårt för kvinnliga politiker. I synnerhet de svenska. Jag kommer att söka politisk asyl i Kanada om Mona Sahlin blir statsminister. Och Maud Olofsson ger ett sådant korkat intryck att det är skrämmande.
Även om jag står långt ifrån Gudrun Schyman rent politiskt, så gillar jag ändå henne som person. Hon talar med bönder på bönders språk, vågar bjuda på sig själv och brinner verkligen för politiken. Dessutom verkar hon ha en skön humor, vilket många andra politiker verkar sakna helt.

4. Finns det någon kvinna som inspirerat/inspirerar dig?

Greta Garbo
för hon hade en sådan enorm integritet. Prinsessan Diana för att hon charmerade en hel värld bara genom att vara sig själv. Madonna för att hon är totalt hänsynslös och aldrig kompromissar. Efva Attling för hennes talanger och för att hon förverkligar det hon tar sig för. Jackie Kennedy för att hon är en tidslös stilikon.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej, fick syn på din kommentar om att Anne Holt är en av dina favoritförfattare. Har du läst hennes senaste - Frukta inte? Om inte så har jag ett läsex till dig - maila mig din adress på [email protected]. Mvh, jenny

2010-04-26 @ 13:32:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0