Höstens första Kulturfyra

Förutom att det endast var fem grader ute när jag gick till jobbet kvart i fem i förrgår, så märker jag att hösten är i antågande genom att flugor, getingar och spindlar har flyttat in till mig. Trots att de inte alls är välkomna här.

Det finns dock flera fördelar med hösten också. Bussarna går som de ska, utbudet av klasser på gymmet är bättre och sommarstressen att hinna med så mycket som möjligt på kortast möjliga tid är försvunnen.

Kulturfyran är också tillbaka!

1. Vilken bok ska du läsa härnäst?

Just nu håller jag på att läsa "Resehandbok för singlar" av Liz Tuccillo men det är en sådan bok som man skumläser lite i när man inte har någonting att läsa.
Har reserverat Ann Heberleins nya, "En liten bok om ondska", på biblioteket men annars så har jag ingen bok som står högst upp på önskelistan. Men att hitta intressanta böcker att läsa är ju aldrig något problem.

2. Vilken musik lyssnar du mest på för tillfället?

Tog fram U2´s "The joshua tree" från CD-samlingen häromdagen och njöt. Över huvud taget är jag nostalgisk i mitt lyssnande av musik eftersom det är väldigt lite av det som görs idag som imponerar på mig.

3. Vilket tv-program tänker du se härnäst?

Rent generellt så är just tv den formen av kultur som jag skulle klara mig bäst utan om jag var tvungen att utesluta någonting.
TV4 börjar visa en svensk version av "Biggest loser" på måndag och den tänker jag se. Hoppas också att TV4 börjar visa den briljanta komediserien "Modern family" igen och inte slarvar bort den på någon nischkanal som de gjort med David Letterman (som jag annars hade kunnat se).

4. Vad betyder hösten för dig? Gillar du den eller inte?

Jag fullkomligt avskyr kyla och vintern är en enda lång plåga för mig. Men trots att hösten är ett förspel till denna mörka period av året så gillar jag den. Jag myser väldigt mycket på hösten med tända ljus och varma bad. Och en solig höstdag är bland det vackraste som finns.
Det är ett harmoniskt lugn som infinner sig på hösten när sommarens alla måsten försvinner.

Kommentarer
Postat av: Peter S

1. Har beställt Bengt Ericssons nya bok Den Nya Överklassen om de här patetiska tjänstemännen/VDarna som vräkt pengar på varandra i styrelserna under den senaste 20 åren utan att ta egna risker.

Läser nu "59 seconds" av professor Wiseman, suverän bok!

2- The Cortinas "True Romance" från -78 när second wave of punk rensade högtalarna. Det var tider det...Två gitarrer, bas, trumma, en bra sångare och lite melodi kom man långt med då. Varvat med Stones, såklart.

3- Tycker som du, ser minimalt. Väntar på Sopranos återkomst om ca 2 veckor. Följer bara Jamie Oliver som ska lära jänkarna äta sunt, på söndagarna i femman.

4- September och april är årets höjdpunkter. Dagg i gräset på morgonlöpningen, klar luft, vackra färger, slipper svettas i bil, buss och flyg, slipper mygg (finns inte i skåne i o f s)

2010-09-01 @ 00:21:27
URL: http://petersvanberg.se/
Postat av: Ylva

Jag vill också läsa En liten bok om ondska och Joshua tree är fortfarande en av mina favoritskivor. Fin bakgrund du har på bloggen förresten!

2010-09-01 @ 09:58:13
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: RS

Tack för tipsen. Nu finns en ny kulturfyra, om du känner för den:

http://kulturbloggen.com/?p=24013

2010-09-14 @ 11:32:31
URL: http://kulturbloggen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0