Vårens uppgift

Jag sätter upp mitt hår i en lång fläta när jag jobbar. Snabbt och enkelt. Inte alltid till mina kollegors glädje, eftersom den här flätan emellanåt agerar piska när jag vrider på huvudet snabbt.
Men det är tråkigt med fläta. Och med den mängden hår jag har, borde jag kunna göra någoting roligare.

Jag har alltid velat kunna göra en svinrygg, en "french twist". Det är en sån där frisyr som man kan variera i oändlighet så att den passar till vardags såväl som till Nobelfesten (jag tror att det är en sövande tråkig tillställning, men det spelar ingen roll: Jag vill gå på den ändå.).

En gång såg jag ett program på tv där en japansk kock förvandlade en morot till ett nät på dryga minuten. Den här tekniken tog typ sju ÅR att lära sig. Men det såg så enkelt ut.

Nu har jag fått instruktioner i hur jag ska göra en svinrygg (inte nog med att världens bästa Martin briljerar fullständigt i kabinen, har haft en krog, inrett ett hus i tv, förstår sig på bilar och blir färdig mäklare idag - han kan hår också). Det blir vårens uppgift - att lära mig att göra en snygg svinrygg på mig själv.

De senaste dagarna har jag letat filmer och illustrerade instruktioner på nätet, det har sprayats och nålats och svurits.
På vissa av filmerna som jag har studerat, gör man denna frisyr på en minut blankt. Det ser så enkelt ut.

Men jag undrar om det är som med den japanska kocken? Att det kommer att ta mig sju ÅR för att bli proffs. Sju långa år innan jag snor ihop en snygg svinrygg på några sekunder.

Tröstlöst. Men jag övar vidare. Och sprayar och nålar och svär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0