Gräddgratinerad körsbärspaj

Igår kväll blev äntligen min efterlängtade körsbärspaj tillagad. Efter att etthundraåtta kronor körsbär tinat och runnit av fanns det cirka 1 deciliter bär kvar till pajen. Utan att överdriva så var det en av de dyraste ingredienserna jag någonsin använt men med tanke på att det var Lennons 70-årsdag igår och att den blev vansinningt god så gjorde inte det så mycket.

En sak är dock klar: redan nu ställer jag mig på kö hos vänner som har körsbärsträd i sin trädgård för att få plocka nästa sommar!

Receptet är taget från Damernas Värld (10/10) men jag har modifierat det lite.

GRÄDDGRATINERAD KÖRSBÄRSPAJ

INGREDIENSER:

Smuldeg:

3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1,5 dl socker
250 gram smör/margarin

Fyllning:

1 liter körsbär
250 ml Milda Vips (20%)
1 äggula
rivet skal från ½ citron
2 tsk vaniljsocker

Tillbehör:

florsocker
Häagen Dazs vaniljglass

GÖR SÅ HÄR:

Blanda havregryn, mjöl, socker och smör till en smuldeg. Tryck ut i en form och förgrädda på 200 grader i cirka 18-20 minuter.
Kärna ur och lägg körsbären i pajskalet. Vispa grädden, blanda ner äggula, citronskal och vaniljsocker. Slå gräddblandingen över bären.
Grädda på 175 grader i cirka 20 minuter.
Låt sedan pajen svalna i ett par minuter, pudra över florsocker och servera med glass.


Jag lade upp den här bilden på Facebook i går kväll, varpå jag fick kommentaren: "Det ser inte så gott ut...". Men det var det verkligen, mina vänner!

Kommentarer
Postat av: A-K

Jag tycker att den ser god ut!

2010-10-10 @ 19:18:24
Postat av: Peter Svanberg

Nja, spontant frågar man sig "vem har ätit den här första gången? haha, men jag ska ge den en chans om jag får tag i bär. Har en bra och billig torghandlare som jag ska höra med. Milda kommer inte in i mitt hem så det blir smör istället.

2010-10-12 @ 09:55:48
URL: http://petersvanberg.se/
Postat av: Gabriel

Var har du fått tag på körsbär så här års? Vill nämligen göra en körsbärspaj men inte hittat några i affären

2010-10-17 @ 23:58:55
Postat av: Maria

Hej Gabriel!

Nej, det var en utmaning att hitta körsbär... Köpte mina på Hötorgshallen frysta. 108 kronor för ett par stycken.

2010-10-18 @ 08:05:44
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jippi!!!

nu ska det bakas! tack bäjbi

2011-05-11 @ 14:00:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0