Kanelbullar - american style

Häromdagen publicerade jag en bild på kanelbullar (i söta Muminformar) som jag bjöd mina kollegor på. En läsare - Sara - undrade om det var något speciellt recept.
Jag har letat febrilt i min blogg efter receptet men hittar det inte. Därför publicerar jag det här och nu.

INGREDIENSER:

Degen:
50 gram jäst
100 gram smör
4 dl mjölk (gärna gammeldags)
1 ägg
2 msk vit sirap
lite salt
2 tsk vaniljsocker
cirka 10 dl vetemjöl (jag häller i tills degen är bra)

fyllning:

200 gram mjukt smör
1 rågad dl socker
1,5 msk kanel
1 dl grovt hackade pecannötter

GÖR SÅ HÄR:

Finfördela jästen i din rostfria Kitchen Aid-bunke. Smält smöret i en kastrull och slå i mjölken. Värm mjölkblandningen till 37 grader. Häll ner den ljumma vätskan över jästen.
Knäck i ägget, vit sirap och salt. Rör om ett par varv med degblandaren. Tillsätt vaniljsocker och mjöl.
Låt degen jäsa i 40 minuter.
Baka sedan ut degen i två omgångar. Bred ut kanel/sockerblandningen och strö över pecannötter. Forma till valfri form av bullar. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter.
Pensla sedan med ägg och strö över pärlsocker. Eller med en god glasyr.
Grädda 8-10 minuter på 225 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0