Förortsgymmen - SATS kassako



Den här fläckiga stolen möter mig i entrén när jag kommer till SATS Märsta. Den köptes in till gymmet 1998 då jag jobbade där (och gymmet hette World Class). Numera är det jättekoncernen SATS som driver gymverksamhet i lokalerna. 
De har inte ens brytt sig om att byta klädsel på stolen. Faktum är att det är mycket som är sig likt sedan tolv-tretton år tillbaka. I alla fall invändigt. Nytt är att man har försämrat öppettiderna rejält sedan SATS tog över och tar nu varje tillfälle i akt att ha stängt som på icke-helger som 1 maj och Kristi Himmelfärd. Samt att kostnaden för att träna på det slitna förortsgymmet har höjts rejält.

Häromdagen såg jag ett meddelande på SATS app. De skulle börja renovera anläggningar under perioden oktober till januari. Inte en dag för tidigt, tänkte jag. 
När jag sedan tittade vilka anläggningar detta gällde var Märstaanläggningen inte med. Det var bara innerstadsgymmen som skulle renoveras (trots att de redan nu är i betydligt mycket bättre skick än anläggningarna i förorterna).

Ändå betalar vi i förorten EXAKT lika mycket för våra kort på SATS som de i innerstan gör. Vi bekostar alltså renoveringen för de gymmen vi inte tränar på.

Men vi är svenskar. Vi framför inte vår kritik. Vi gnäller lite i omklädningsrummen sinsemellan. Sedan låter vi det vara. Vi fortsätter att betala den höga månadskostnaden så att innerstadsbefolkningen kan få träna på fräscha gym.

Vi fortsätter att vara SATS kassakor.


Det välkomnade fönstret i entrén på SATS Märsta.

Kommentarer
Postat av: Lena

Håller med dig till fullo Maria!

KATASTROF!!!

2011-11-15 @ 13:50:36
Postat av: Gealach

Jag går i Sickla och där har de precis renoverat omklädningsrum och duschar och bytt ut alla cyklar i cykelsalen, så lite händer utanför innerstan också. Men trist att de inte ser över alla ställen på samma sätt.

2011-11-15 @ 20:11:47
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Märsta

Tänkvärt blogginlägg och du har många starka poänger.



Men en röd dag är väl ändå en röd dag, de flesta andra verksamheter såsom butiker etc har stängt dessa dagar. varför skulle inte SATS personal också få vara lediga?

2011-11-23 @ 14:21:37
Postat av: Maria

Det är få butiker i dagens samhälle som har stängt samtliga röda dagar. Där är SATS unika som tar varenda tillfälle de kan att hålla stängt. Man kan ta in extrapersonal - typ studenter som är lediga dessa dagar - om det är jobbigt för den ordinarie personalen att ta sig dit på röda dagar.

Kostnadsbesparing på grund av personalkostnader godtar jag INTE som ursäkt!

2011-11-23 @ 15:07:23
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Märsta

SATS har inte stängt alla röda dagar, där har du fel. Dessutom finns det flera center som är sk servicecenter som har öppet till och med dagar såsom julafton/nyårsafton. För att täcka upp för de medlemmar som vill/kan träna även på sådana dagar.



SATS är knappast unika på att hålla stängt vissa röda dagar. Lite nyanserad kritik vore på sin plats.



En del i paketet som du betalar för är kompetent och trygg personal. Det är inte bara att slänga in "vem som helst" för att fylla upp platsen.



Vidare handlar det inte om vad som är jobbigt eller inte för personalen, utan mer om rätten till ledighet i samband med nationella helgdagar (ej påhittade av SATS, utan allmänt vedertagna).



Om man är så missnöjd och bitter som du uppenbarligen är så är mitt råd att byta träningscenter/företag. Men det tror jag inte att du kommer att göra. Varför Inte? -För att alternativen inte är BÄTTRE, snarare tvärtom. Men det är klart... är det endast tillgänglighet du är ute efter så finns det många lågprisaktörer som erbjuder dygnet-runt-öppet. Varje dag. Bara att köra när du vill.

2011-11-30 @ 14:21:01
Postat av: Maria

Du kan inte stå för vem du är men skriver under psynonymen "Märsta". Jag hoppas att du inte är anställd på gymmet eller ens inom koncernen. Det vore väldigt oproffsigt att råda en kund som kritiserar att byta gym.

På vilket sätt tycker du att jag ska nyansera min kritik? Jag kan knappast uttrycka mig mer klart.



Kristi himmelfärd är stängt, men Långfredagen är öppen trots att det är en större helgdag. Första maj är en POLITISK helgdag och då har man stängt.



I Märsta finns idag inget alternativ om man vill ha både styrketräning och klasser.

Instruktörerna och personalen i receptionen i Märsta är helt fantastiska ska också påpekas. Ingen kritik är riktad mot någon person.

2011-11-30 @ 16:01:46
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0