Fredrik Strage - vi står enade mot särskrivningarna!

Det finns få saker jag tycker mindre om än särskrivningar. Det är en sådan respektlöshet mot mitt modersmål och har ingenting med skriv- eller lässvårigheter att göra.

Särskrivningar handlar endast om okunnighet (förmodligen en följd av att människor inte längre läser böcker).

Det är en strid jag vägrar att ge upp! Facebook-vänner som särskriver i sina uppdateringar hamnar omedelbart i det dolda!
En av de värsta särskrivningar jag med egna ögon fått uppleva var en person som särskrev ordet "lägenhet". Det är inte ens ett sammansatt ord!

Jag är inte ensam i min kamp. Läs Fredrik Strages härliga krönika och njut.

Vi står enade, Fredrik!

Kommentarer
Postat av: Susanne i Sundsvall

Hej! Vilken träffsäker artikel av Strage! Jag kan inte annat än instämma med dig. Trevlig helg önskar en ihärdig "språkpolis" ;-)

2012-02-03 @ 10:10:08
Postat av: Anonym

Särskrivningar kan visst ha att göra med läs-och skrivsvårigheter...Jag stör mig också på särskrivningar men om jag vet att det är någon som verkligen har dyslexi så brukar jag inte haka upp mig på just deras.



Engelskan är väl en bidragande orsak till att särskrivningarna har ökat, very good blir jätte bra :P (mitt livs första särskrivning...)

2012-02-03 @ 11:01:26
Postat av: Mi kael johans son

Finns ingen anledning att undanta dyslektiker. Särskrivning är inte alls samma sak som att blanda ihop bokstäver.

2012-02-03 @ 12:33:12
Postat av: Maria

Ironiskt nog brukar dyslektiker (som verkligen är det, inte de som har ställd diagnosen själva) inte särskriva lika mycket som andra eftersom de anstränger sig mer.

2012-02-03 @ 13:14:01
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0