På tallriken ikväll: saffransvåfflor

Som skiftarbetare får man vara flexibel och fira högtider när det passar schemat. I söndags när den egentliga våffeldagen var så svimmade jag nästan av trötthet i soffan när jag kom hem. Det var liksom inte läge att ställa sig och grädda våfflor då.
Det tog jag igen ikväll! Dagen till ära gjorde jag mina favoritvåffor: med saffran (receptet kommer från Leila).

INGREDIENSER:

150 gram smör (jag använde ekologiskt, äkta smör)
1 gram saffran
7 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
3 msk florsocker
4 ägg
8 dl mjölk

GÖR SÅ HÄR:

1. Smält smör och saffran på svag värme under omrörning. Låt det svalna.

2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, florsocker och ägg med hälften av mjölken och rör till en slät smet.

3. Häll resterande mjölk i saffranssmöret och rör ner det i smeten.

4. Låt smeten svälla i cirka 30 minuter.

5. Grädda sedan våfflorna och servera med valfri sylt och lättvispad grädde.


Jag åt gotlänsk salmbärssylt till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0