Nästan magiskt

Peter Mays "Svarthuset" är först väldigt seg. Det är mycket ältande över det förflutna. Det sega försvinner när jag under läsandets gång inser att det är det förflutna som har huvudrollen. Efter dryga hundra sidor är det svårt att lägga boken ifrån sig.
 
Ön Isle of Lewis drabbas av ett brutalt mord. Till ön skickas kriminalkommissarie Fin Macleod för att undersöka om brottet kan ha någon koppling till ett liknade mordfall i Edinburgh. Macleod är själv född och uppvuxen på ön men har inte varit tillbaka på arton år. Han blir motvilligt tvingad att möta sitt förflutna som han under åren försökt lägga bakom sig.
 
"Svarthuset" är oförutsägbar, annorlunda och fylld med många överraskningar. Och glädjen som jag känner när jag upptäcker att det här är den första boken i en triologi. Jag längtar efter del två för det här är riktigt, riktigt bra. Bara miljöbeskrivningarna av de skotska öarna gör boken läsvärd.
 
Det är nästan magiskt.
 
BETYG: 4,5 av 5
 
 
Svarthuset (Pocket)
Bild lånad av cdon (adlibris, bokus)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0