Expressen kastar sten i glashus

Det är inte bara jag som reagerar på landets över lag dåliga service. Läste nyss en mycket rolig krönika om hur hela vårt samhälle är uppbyggd kring självbetjäning. Hur kunderna faktiskt i praktiken gör hela jobbet själv. Man ska hålla reda på rabattkuponger och betalningssystem och ingen person finns tillgänglig att fråga om man är osäker på hur man uträttar dessa ärenden.
Skulle man lyckas få tag i en expedit eller liknande, blir man ofta bemött av en likgiltig och otrevlig attityd.

En av teorierna jag har kring detta - förutom att vi svenskar generellt tenderar att vara reserverade som personer och därför inte vill bli "störda" även om vi har betalt för att bli det - är bristen på provision eller bonussystem. I USA blir man uppmärksammad och uppassad som en kunglighet oavsett vart man befinner sig - på en billig hamburgerkedja eller i ett exklusivt varuhus.
Dessa arbetare vet att deras lön hänger på hur de behandlar sina kunder. Ju bättre service, desto bättre försäljning och dricks. I Sverige får vi lön ändå - vi behöver inte anstränga oss speciellt mycket för den.

Ironiskt nog publicerades denna kritiska - men ack så underhållande - krönika i Expressen. En tidning som jag för två veckor sedan mailade ett brev till angående deras medlemssidor, men som jag ännu inte har fått något svar på.
Det är också ett bra exempel på mycket dålig service.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0