Friidrottsmobbning?

Märkligt nog är inte Usain Bolts fantastiska och makalösa världsrekord på 100 meter den mest omdiskuterade händelsen under pågående friidrotts-vm (jag är fortfarande helt tagen av hans insats), utan om guldmedaljören på 800 meter för damer - Caster Semenya - verkligen är en kvinna eller inte.

Jag får sympatikänslor för Caster. Hon är långt ifrån den fagraste kvinna jag skådat, men att ifrågasätta hennes könsidentitet för allmänhetens beskådan känns som ren och skär mobbning av det mest förödmjukande slaget.

Att ifrågasätta om en friidrottare som gör makalöst bra prestationer dopar sig eller inte tillhör - tyvärr - numera vanligheterna. Men att ifrågasätta någons egentliga könsidentitet på grund av utseendet känns ärligt talat lite obehagligt. Själva frågeställningen är som en förklädd förolämpning för att kunna säga: "Du är för ful för att vara kvinna".

Som om arma Caster på något sätt skulle vara mer manhaftig än de kvinnliga friidrottarna som tävlade för öststaterna innan muren föll. Tvärtom - hon ser ut som en liten älva i jämförelse.

mästarinna Caster Semenya vann damernas 800 meter överlägste

Kommentarer
Postat av: SpaceAceFrehley

Tack för en fin sammanfattning av en otäck situation! Själv valde jag helt fel medium för att försvara tjejen mot nätmobbing - Aftonbladet Snack - och det gick... inte så bra... Du skulle se vad jag kallas när jag kallar dem som skriver "Det blir inga barn där inte, haha, finns inte en gnutta kvinna där..." osv... Man blir så trött, men det var iaf skönt att läsa dina ord...

2009-08-20 @ 13:24:18
Postat av: Anonym

Tack för en fin sammanfattning av en otäck situation! Själv valde jag helt fel medium för att försvara tjejen mot nätmobbing - Aftonbladet Snack - och det gick... inte så bra... Du skulle se vad jag kallas när jag kallar dem som skriver "Det blir inga barn där inte, haha, finns inte en gnutta kvinna där..." osv, för mobbare... Man blir så trött, men det var iaf skönt att läsa dina ord...

2009-08-20 @ 13:25:48
Postat av: Agilitydream

Är ledsen att säga det men jag tror också att denna person är kille.

2009-08-20 @ 14:11:29
URL: http://agilitydream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0