Tankar kring filmjölk

Förra sommaren tillbringade jag nästan fyra månader i sträck i Palma, på Mallorca. Man behöver aldrig gå hungrig där. Faktum är att man tuggar på någonting från morgon till kväll. Oavbrutet.
Utbudet av mat är enormt. Och fantastiskt gott.

Det är ju egentligen bara en sak som den spanska matkulturen saknar: filmjölk. Trots deras extrema utbud av yogurt - som jag älskar och testade fler smaker på fyra månader än vad jag trodde var möjligt - kunde jag inte sluta tjata om filmjölk. Vilket egentligen är lite märkligt, för jag har nästan aldrig filmjölk hemma i kylskåpet.
Men när den inte var tillgänglig, så var det naturligtvis det enda jag drömde om.

Det blev det första jag inhandlade så snart svensk mark återintogs under mina fötter. Det blev också kvällens middag. Under sommarmånaderna är filmjölk helt klart godkänt som en måltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0