Festmåltid mitt i veckan

Ibland har man stunder i köket som blir så där lyckade att man nästan inte tror att det är sant. Ikväll hade jag en sådan stund.
Det blev bakad potatis med räk/avokadoröra.

Gör så här:
1. Tvätta och torka potatisen noggrant. Skalet ska nämligen ätas sedan (det är vansinnigt gott och förmodligen den nyttigaste delen på hela potatisen). Pensla dem i olivolja (jag var något förvirrad när jag gjorde detta, så jag råkade ta rapsolja istället. Men det gick lika bra det med.) och strö över flingsalt. Lägg potatisarna på en plåt och stek i ugn på 225 grader tills de känns mjuka inuti (brukar ta lite mer än en timme).

2. Åh, det här blev bra: Räk/avokadoröra. Jag har inga exakta mått, så ni får höfta ni med:
Jag grovhackade både avokado och räkor i en skål. Sedan pressade jag en riklig mängd citron över. Hackade i dill och dagen till ära gräslök (det var två krukor för 20 kronor på Pan-ica, så då tog jag gräslök i istället för rödlök som jag annars har i allt - ombyte förnöjer). Nu kommer det viktiga, så läs detta mycket noga: Det ska i några klickar majonnäs. När det gäller just majonnäs så använder jag alltid Hellmann´s Light. Inte någon av de svenska varianterna som bara smakar vinäger. Några klickar creme fraiche hade jag också i och smakade av med vitpeppar (här brukar jag vara generös) och salt.

Lika gott som det ser ut!



Tips: Avocado kan man ha till allt. Trust me.

Kommentarer
Postat av: annebertelsen.blogg.se

tack för receptet :)

2009-07-22 @ 19:01:49
URL: http://annebertelsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0