Nu börjas det

Sedan jag var barn finns det en händelse på året som min mamma uppmärksammar mer än någon annan. Mer än julen, påsken, midsommar, födelsedagar.
Det är rötmånaden.

Här talar vi besatthet av sällan skådat slag. Hade rötmånaden varit en person, så hade mamma fått besöksförbud för länge sedan.
Under denna period skyller nämligen mamma allt på rötmånaden. Händer det något oförutsett så beror det naturligtvis på rötmånaden. Inträffar det en naturkatastrof kan hon spåra det tillbaka till rötmånaden.
Mjölkpaket ska gärna slängas tre dagar innan utgångsdatum. Ungefär som att om de stod kvar i kylen i ytterligare tre dagar så skulle de kunna smitta närstående matvaror.

Idag är det den officiella starten på rötmånaden. Jag tänkte inte på det i förmiddags när jag tog ut räkor ur frysen och lade på diskbänken för tining.

Räkor och rötmånad. Den kombinationen är rena julafton för mamma.

Nu börjas det.

Kommentarer
Postat av: Vivvi

Mina föräldrar är helt fixerade vid vädret det är nog ungefär samma sak. frågar man hur de mår så kan man få svaret det regnar ute. Det är väl något med den generationen kanske.

2009-07-22 @ 16:27:29
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0