Jag är så tacksam över olikheter

För ett tag sedan läste jag en bok som jag tyckte var helt bedrövlig. Jag sågade den rejält här på bloggen, då jag ansåg att den både var oetisk och obehaglig. Recensionen publicerade jag även på Boktipset.se - en sajt där man i stort sett bara betygsätter och kommenterar böcker man har läst.

Idag fick jag en kommentar på min recension av en tant på Boktipset. se som var helt hysterisk över min recension.  "Har vi läst samma bok eller?" inledde hon och fortsatte med meningen "alla invändningar tycks vara av privatmoralisk karaktär".

Ja? Är det inte vad en recension handlar om? Att jag som läsare redogör för mina åsikter om boken? Är man objektiv i sammanhanget faller ju hela syftet med att recensera.

Det är inte ofta jag svarar på bittra inlägg - varken här eller på Boktipset (där har jag å andra sidan aldrig varit med om det tidigare). Jag anser inte att det är värt att lägga tid på helt enkelt. Men idag kunde jag inte låta bli. Jag svarade tanten (med handen på hjärtat så är det inte det jag kallar henne för inom mig, utan ett mer passande ord för hennes attityd men det är så trist att skriva ut på en blogg) och berättade hur tacksam jag är över den förmånen att vara född i en demokrati och därför kan tycka precis vad jag vill och dessutom har rätten att säga det högt.

Det finns alltid en sån klick av människor överallt. Som blir upprörda om man inte tycker exakt likadant som dem. Som till och med kan använda uttryck som "du är ju helt dum i huvudet som...". Med andra ord menar dessa människor att om man har en annan åsikt än dem så är det ett kriterium för att vara "dum i huvudet". Säger inte det en del om dessa människors intelligensnivå istället?

Själv är jag glad över att alla har olika smak. Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika om allting. Alla lyssnade på samma musik, läste samma böcker, åt samma mat, alltid körde missionärsställningen. BORING! 
Vad skulle vi då prata om med varandra? Vilket utbyte skulle vi ha av andra människor?

Inget alls förmodligen.

Inatt går jag och lägger mig med tacksamheten över att jag är väldigt olik kärri... tanten från Boktipset.se (Ulla hette hon dessutom - det namnet är det bara bittra människor som lystrar till. Förmodligen på grund av att det bara rimmar på en enda sak).
Och jag står fast vid min åsikt att boken var helt bedrövlig.

Kommentarer
Postat av: Emma U

Go Maria!! Hittade din blogg för ett tag sedan efter att du nämnt den på boktipset.se. Jättetrevlig läsning! Läste just din o Ullas lilla polemik på Boktipset och fick mig ett gott skratt. Vad är det för fel på vissa människor?!? Bra replikerat! Själv har jag inte läst boken, utan endast hans första och kan väl inte säga att jag över lag är särskilt imponerad även om en deckare kan vara ett trevligt avbrott ibland. Har du noterat att Ulla S endast har en enda bok i sin bokhylla och att detta råkar vara just boken du recenserat... Man kan nästan nosa sig till att en hund ligger begraven någonstans...;-)

Vi ses på boktipset.se

/Emma

2009-11-16 @ 13:28:29
Postat av: Lilla O

Antar att du syftar på Lars Bill Lundholms bok?! Fick nämligen en vansinnigt arg kommentar när jag sågade hans Östermalmsmorden och nu när jag kollade upp det såg jag att den var från en Ulla. Vad har hon för fuffens med LBL tro?

2009-11-16 @ 21:27:01
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Maria

Tack snälla Emma och Lilla O för era kommentarer. Ulla kanske rent av är gift med Lundholm? =)

Märkligt är i alla fall att man tar så illa vid sig över en sågande recension som gäller någon annans bok... Hm...

Kramar till er båda!

2009-11-16 @ 22:51:20
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0