Afternoon tea

Jag dricker inte te men jag är vansinnigt förtjust i traditionen afternoon tea. Det är förvånande att det inte har slagit mer i Sverige men vi har ju å andra sidan vår fika - inte att förglömma.
Idag har jag dock inte haft en fika utan afternoon tea (fast med kaffe som dryck). Jag ställde mig och bakade klassiska engelska scones som är ett måste till denna stund på dagen för engelsmännen. Jag åt de nygräddade sconesen med smör, körsbärsmarmelad och prästost.

Här är receptet till ca 8 scones:

INGREDIENSER:

3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite salt
3/4 msk strösocker
60 gram smör eller margarin
2 ägg
1 dl mjölk

+ 1 ägg till pensling

GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål, finfördela smöret i blandningen. Vispa ihop ägg och mjölk och häll det sedan i mjölblandningen. Arbeta snabbt ihop till en deg.
Forma sedan degen till ca åtta bollar som plattas ut på en plåt, ca 3 cm höga. Pensla över ett uppvispat ägg. Grädda i ugnen i ca 10 minuter.
Servera dem nygräddade med valfria tillbehör: marmelad, creme cheese, vispad grädde med sylt.

Och för er som vill - en kanna te till.

Jag tror att detta får bli ett återkommande inslag på söndagarna. Riktigt trevligt.


Kommentarer
Postat av: Joanne

Åh så härligt brittiskt! Med en kanna från Harrods tillåmed! :)

2009-09-20 @ 15:08:28
URL: http://joannesboudoir.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja det är kul att blogga igen :) jag har ju fått ett diskbråck så det är inte så lätt att sitta nån längre stund åt gången , men det ska ju bli bättre :) Så gott det ser ut det där , måste provas nån dag Ha en go kväll

Kram lena

2009-09-20 @ 20:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0