Är omelett så enkelt att göra egentligen?

Jag såg ett program med Gordon Ramsey en gång där han sa att "omelett ska alla klara av att göra - hur kass man än är i köket".
Jag blev helt förskräckt av uttalandet, eftersom jag anser mig vara ganska duktig på att laga mat med omelett klarar jag bara inte av. Det blir inte bra.
Alltså, det är inget fel på smaken. Det är utseendet på mina omeletter jag stör mig på. Jag får dem aldrig till de fina halvmånar som ligger så snyggt på tallriken.

Efter min powerwalkrunda imorse, tänkte jag att en omelett vore en perfekt frukost. Så jag stekte lite lök tillsammans med grön paprika, rev lite parmesanost på och försökte sedan få de tre äggen att bli en halvmåneformad och vacker omelett. Det såg bra ut - i pannan. När jag sedan skulle få över den på tallriken blev den till mitt förtret bara en stor ägghög. Ville inte ens ta kort för att visa mitt misslyckande. God var den dock.

Jag fortsätter att öva på mina omeletter. En dag ska även jag lyckas.



Kommentarer
Postat av: Krtistoffer

Omelett kan i och för sig göras på olika sätt, de enklaste man kan göra är att man bara har fett i en panna och sedan häller i äggen och låter det koagulera. För att underlätta när man gör en T.ex Fransk Omelett är det en stor fördel att ha en omelettpanna, temperaturen tar också ett tag innan man lär sig vad som är lämpligt, själva omelletbräseringen är ganska simpel, häll ner äggen i en smord panna, rör om och skapa på pannan som om du skulle göra en äggröra, när det är delvis plumpigt men fortfarande lite rinnande lägger du på eventuell skinka, ost m.m och sedan kan du bara hälla över den på en tallrik =)

2009-10-23 @ 15:12:58
URL: http://denstrandsattapojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0