Recept - Kryddiga laxbiffar

Lax är bra mat. Mycket bra. Jag äter ganska mycket lax, vilket gör att jag ibland tröttnar på det. För det brukar bli det vanliga: att jag ugnssteker den med lite kryddor och sesamfrö på. Då är det bra med variationer.

Idag har jag gjort iordning kryddiga laxbiffar. Det tar lite tid, men är mödan värd. Detta recept räcker till 4 portioner.

INGREDIENSER:

500 gram laxfilé
1 pressad vitlöksklyfta
2 finhackade scharlottenlökar
1 tsk majsenamjöl
1 tsk sambal oelek
1 tsk färskriven ingefära
saft av 1/4 citron
salt

GÖR SÅ HÄR:

Blanda ihop alla ingredienser utom laxen i en skål. Finhacka sedan laxfilén och rör ihop noga med resten. Forma till lagom stora biffar och stek i rapsolja, ett par minuter på varje sida på medelhög värme.


Det ser lite tråkigt ut kanske på bilden, men dessa ska in i frysen och vara matlåda under veckan som kommer.

Jag brukar servera laxbiffarna med fullkornsris, en fräsch sallad och avokadosås. Den såsen gör jag enkelt så här:
Mixa två mogna avokado med en handmixer. Häll i två dl matlagningsyogurt, salt och peppar. Rör om. Klart!

En riktig OMEGA-måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0