Lejontassar - recept

Min julfavorit Rocky Road har fått en konkurrent. I år testade jag att göra Leilas recept Lion bars - fast i min tappning påminner de mer om lejontassar och därför kommer jag att kalla dem för det i fortsättningen. De kommer helt klart att bli en tradition bland mitt julgodis.

INGREDIENSER:

3 dl jordnötssmör (crunchy)
2 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 dl kokosflingor
5 dl rice krispies
200 gram mörk choklad

GÖR SÅ HÄR:

Smält jordnötssmör, sirap, strösocker och vaniljsocker på svag värme. Rosta kokos i en stekpanna bredvid. Rör ner kokos och rice krispies i jordnötssmeten.
Fördela smeten i en form (ca 20 X 30 cm).
Låt stelna i kylskåp i cirka 1 ½ timme (igår la jag ut formen på balkongen en kort stund - det svalnade fort i 22 minusgrader).
Smält den mörka chokladen i vattenbad. Skär kakan i valfri form och doppa i den smälta chokladen.
Ställ in i kylskåp igen och låt stelna i ett par timmar.

Hysteriskt goda!


Kommentarer
Postat av: Helena

Ser och låter gott ut! Ska provas :)

2011-01-10 @ 20:04:26
URL: http://leaahsbox.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0