Kvällens höjdarmiddag - Pasta med räk- och vitvinssås

Det finns maträtter som man bara lagar vid speciella tillfällen. Nu är jag väldigt matglad, så för mig spelar egentligen inte tillfället någon roll - min uppfattning är att man kan äta riktigt god mat varje dag (och bör göra det också).
Men vi har ju faktiskt ganska mycket att fira i februari. Det är OS, Alla hjärtans dag och... ja, det är allmänt ett mycket trevligt år. Därför kan denna rätt kanske bli ett signum för 2010 - så pass god är den (kan till och med vara passande på tallriken framför tvn den 19 juni).

RÄK OCH VITVINSSÅS:

Många tigerräkor (eller andra stooora räkor. Snåla inte som de gör på restauranger)
2 finhackade sharlottenlökar
1 generös vitlöksklyfta (hackad - inte pressad)
3 normalstora färska champinjoner
1½ dl vitt vin (i verkligheten har jag i ännu mer)
1 msk hummerfond
500 ml Milda Minimat (7%)

GÖR SÅ HÄR:

Stek räkorna i en het panna med rapsolja. Lägg dem åt sidan. Bryn sedan sharlottenlök och vitlök tills de är lite mjuka, tillsätt därefter champinjonerna. Sänk värmen på plattan och låt det vita vinet koka in en stund i blandningen. Häll sedan i hummerfond och grädde. Koka en kort stund och lägg därefter i önskad mängt räkor (det är gott med räkor - ös på).
Salta och peppra. Servera med pasta al dente (av yttersta vikt) samt rikligt med parmesanost på toppen (kom ihåg att man aldrig kan ha för mycket vare sig parmesanost eller mascara).


Egentligen har jag MYCKET mer parmesanost än på bilden. Men för att såsen inte skulle skymmas helt var jag lite sparsam vid fototillfället.

Bon appétit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0