Årets första Lussekatter

Vad passar bättre att baka när man har julkänslor till tusen och ny Kitchen Aid än lussekatter?
Glädjande nog har priset på saffran gått ner till denna jul och kostar numera "bara" 48 kronor/gram. Jag googlade lite på recept i går och hittade ett där man hällde lite smält smör över degen under jäsningen. Jag var tvungen att testa det (även om jag inte riktigt förstod syftet).

INGREDIENSER:

50 gram jäst
100 gram smält smör
5 dl mjölk (ta gärna en fet variant typ "gammeldags" - det är ju ändå julbullar!)
250 gram kesella
1 gram saffran
2 dl vit sirap (alltid vit sirap i vetedegar istället för strösocker - det blir så mycket saftigare då)
0,5 tsk salt
vetemjöl (vet inte exakt hur mycket - jag hällde i tills degen såg fin ut)

50 gram smält margarin till jäsning
ett uppvispat ägg
valfri mängd russin

GÖR SÅ HÄR:

Smula ner jästen i Kitchen Aid-skålen (åh, vad jag älskar den!). Smält smör/margarin och häll på mjölken. Låt blandningen bli fingervarm (en viktig punkt i skapandet).
Blanda ut jästen med en liten del av mjölken/smöret, häll sedan på resten.
I med salt, saffran, vit sirap och kesella. Låt maskinen gå på 1:an.
Höj sedan hastigheten till 2:an under tiden vetemjölet arbetas in. När ni är nöjda med degen (känn med fingrarna så den inte är för kladdig) så häller ni över smält smör, lägger en bakduk över och låter den jäsa i 40 minuter på ett relativt varmt ställe (det är alltså inte bra att ställa ut degen för jäsning på balkongen).


Aidans första lussedeg. Visst blev den fin?


Åh, titta bara vilken deg! Per-fek-tion! Degen blev porös.

Knåda sedan degen ordentligt och forma till valfri storlek lussekatter. Lägg dem på en plåt med bakduk över och låt jäsa i 30 minuter till.
Tips från coachen:
Låt dem jäsa på spisen under tiden som ugnen blir varm. De gillar det. De lussekatter som fick jäsa där blev dubbelt så stora som de stackare som fick jäsa på diskbänken där det inte var lika varmt.

Till sist är det bara att pensla med ett uppvispat ägg och dekorera med russin. Grädda på 225 grader i cirka 8 minuter.


Det färdiga resultatet! Jag kommer aldrig att ångra min investering i min Kitchen Aid!

Kommentarer
Postat av: Kenth Lundgren

Fick du den färg du önskade?? Till det billigare priset alltså???

2010-11-15 @ 14:52:54
Postat av: Peter Svanberg

jag ska emigrera (till Orlando) om några veckor och min snälle chef ger mig några dollar att tjacka upp mig på bohag för. Möbler och annat tjafs får dock flyttas ner på priolistan, här ska tjackas köksmaskiner!!

Får nog bli en sån här, fast jag inte äter särskilt mycket bröd eller bullar numera.

2010-11-16 @ 13:56:56
URL: http://petersvanberg.se/
Postat av: Mona

Tack för ditt fina recept, idag har jag invigt min kitchenaid jag med. Spännande att se resultatet om en liten stund

2010-11-27 @ 13:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0