Söndagsmiddagsavslut: marshmallowskladdkaka

Det blev en ordentlig söndagsmiddag idag. Efter förmiddagens träningspass (50 minuter styrka och 55 minuter spinning) krävde kroppen det.
Först åt jag min Boeuf Bourguignon som jag lagade till i går kväll (en gryta ska alltid ätas dagen efter den är tillagad). Till den gjorde jag potatismos.

Till dessert testade jag att göra någonting som jag har velat prova på väldigt länge: kladdkaka med marshmallows.

Receptet hittade jag på Tasteline.

INGREDIENSER:

2 ägg
2 dl strösocker
150 gram smält smör/margarin
5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl minimarshmallows

GÖR SÅ HÄR:

Smöra och bröa en ugnsform (med löstagbara kanter). Vispa ägg och socker poröst i en Kitchen Aid. Smält margarinet under tiden.
Blanda samman vaniljsocker, mjöl och kakao och häll i äggblandningen. Tillsätt det avsvalnade margarinet.

Häll smeten i ugnsformen och grädda på 150 grader i cirka 20 minuter. Ta ut kakan och strö marshmallows över. Grädda ytterligare 5-8 minuter.
Servera med vispad grädde när kakan har svalnat.


Kakan blev fantastiskt god men äts med fördel med kniv och gaffel eftersom ytan på den blir seg och kolaliknande.


Kommentarer
Postat av: Fia

Guuu den såg verkligen jätte god ut!

2011-02-27 @ 20:22:46
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: Ellie

Jag hittade din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att skriva :)

2012-03-18 @ 19:31:39
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0