Smarriga jordnötscookies

Ibland kommer man över recept som överträffar förväntningarna rejält. Igår kväll testade jag att göra jordnötscookies.
Inte alls så komplicerade att göra och resultatet blev enastående. Jag vet att det är lite vanskligt med jordnötter eftersom många är hysteriskt allergiska, så kolla noga med arbetskamraterna innan ni tar med dem till jobbet för att bjuda på till eftermiddagsfikat (man behöver inte skapa dramatik i onödan).

INGREDIENSER:

150 gram smör/margarin
1 3/4 dl strösocker
1 dl salta jordnötter
3 3/4 vetemjöl
2 tsk bakpulver
125 gram Marabou mjölkchoklad (man kan ta mera!)
1 dl hackade salta jordnötter för garnering

GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör samman rumstempererat smör och socker poröst i en Kitchen Aid. Hacka jordnötterna grovt och tillsätt dem, vetemjöl och bakpulver i smörblandningen. Arbeta ihop till en deg.
Den här gången kavlade jag ut två längder som jag sedan skar upp direkt när de kom ut ur ugnen men det blir nästan roligare att göra dem "american style" som jättekakor. Då borde degen räcka till cirka åtta stycken kakor.

Lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt och grädda i cirka 13 minuter.

Låt kakorna svalna lite. Värm under tiden chokladen i vattenbad. Bred sedan chokladen över kakorna och strö hackade jordnötter över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0