Himmelskt god vit kladdkaka

Är det någonting som jag är riktigt svag för så är det vit choklad i alla dess former. I förrgår drack jag en ljuvlig varm vit choklad i Gamla stan och igår hittade jag ett recept på en vit kladdkaka i Aftonbladets söndagsbilaga. Den var jag tvungen att testa igår kväll.

INGREDIENSER:

100 gram smör
200 gram vit choklad
3 ägg
2 msk ljus sirap
0,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
en nypa salt

riven kokos och lite smör till ugnsformen

GÖR SÅ HÄR:

Bröa en rund ugnsform med löstagbar kant med smör och kokosflingor. Smält smör i en kastrull. Ta av den ifrån plattan och lägg i chokladen. Rör om tills den smälter helt.
Blanda mjöl, socker, salt och vaniljsocker i en bunke. Rör i sirap i chokladblandningen, häll sedan i mjölbladningen och äggen. Häll smeten i ugnsformen och grädda i cirka 15 minuter på 175 grader.
Servera med vispad grädde.




Kommentarer
Postat av: Tress

Denna goding kommer jag absolut att testa. Ser super smarrigt ut!

2011-05-02 @ 12:05:04
Postat av: Karolina

Låter supergott! Måste testas! =)

2011-05-02 @ 22:42:41
Postat av: Johanna

Hej! Jag satt och läste dessa recept med på lunchrasten.. Ska testa göra denna vita kladdkaka.. Dock så fanns det med lite tips på alt. "topping" till kladdkaka.. Men kan inte hitta det på nätet.. Du har inte möjligtvis kvar tidningen och kan publicera det här? Det var just biten med toblerone =)Tack att du skrev receptet här!

2011-05-05 @ 20:08:19
Postat av: Maria

Hej Johanna!



Jag hittade tidningen och där skrev de så här:



Gör en klassisk kladdkaka och glasera den med Tobleronefrosting. Smält 100 gram Toblerone i 3-4 msk grädde, riv i lite citronskal, låt svalna och häll över kakan.



Lycka till!

2011-05-06 @ 09:52:19
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Johanna

okej, tack så mycket!

2011-05-09 @ 11:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0