Jag kommer att få problem

Jag vet det redan nu. När jag en vacker dag blir mamma så kommer jag att hamna i konflikt med Skatteverket (det är tydligen de som godkänner om ett namn kan bäras eller ej).

För om de orkar tjafsa med ett par som vill döpa sin dotter till Michael i fjärde namn (observera, fjärde namn) så kommer de definitivt att ge sig på mig med en hel armé när jag ska ansöka om namn till mina barn.

Jag har nämligen alltid velat ha en pojke som heter Lennon. I förnamn. Som tilltalsnamn. Ja, jag vet att grabben kommer att ha mycket att leva upp till med det namnet men det är mitt sätt att hylla någon som jag beundrar väldigt mycket.

Skatteverket anser att "ett namn inte får väcka anstöt hos andra eller obehag för den som bär det". 
Det strider ju lite emot det faktum att det är helt ok att döpa ett flickebarn till Nora som bara rimmar på en enda sak (där kan vi tala om obehag för den som bär det), Ulla och Britta. Men inte Michael? I fjärdenamn.

Godkänner de "Osama" som tilltalsnamn? Det är ju ett vanligt namn i arabvärlden men väcker både anstöt och rent äckel hos mig för det påminner mig om en traumatisk händelse som en viss Osama stod bakom.

I USA är Michael ett unisex namn. På 80-talet fanns det en tjejpopgrupp som hette The Bangles, vars basist hette Michael i förnamn. 

Helt klart är att man har för lite att göra på Skatteverket om man har tid att lägga ner på ett fjärde namn. Men självklart är det väl så att vi accepterar amerikanska namn likaväl som arabiska i ett neutralt land som Sverige? Inte diskriminerar vi väl namnens ursprungsländer här inte?


Kvinnlig Michael längst till höger.

Kommentarer
Postat av: wear a smile, it goes with everything



fin blogg :)

2009-08-06 @ 17:55:59
URL: http://martinastork.blogg.se/
Postat av: Angelica E

Jag kan inte låta bli att skratta! Gissa om myndigheterna i Spanien höll på att svimma när våra små skulle registreras... Vi har en gosse, Reino TEXAS Milton och tvillingtjejer, ZASHA Charlie Avalon och BIANCA Tiger Isabell! Som tur är kunde ingen i Sverige säga något eftersom de redan var inregistrerade på Mallorca :D Gillar namnet Lennon jättemycket!



Söt blogg du har, kom in här genom en slump!



Kramar



Angelica

2009-08-06 @ 17:57:06
URL: http://angelicaee.blogspot.com
Postat av: pixelina

iofs så var ju basisten i Bangles faktiskt född som pojke, men jag håller med, tycker michael är ett fint tjejnamn

2009-08-06 @ 19:36:07
Postat av: Maria

Misstänker att det är en skröna...

2009-08-06 @ 20:09:01
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Lilla O

Eller Fanny för den delen som inte funkar så bra i Storbritannien, eller den manlige motsvarigheten Dick. För att inte tala om Gun. Håller med dig, klart tösen ska få heta Michael!

2009-08-06 @ 20:39:28
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Aleks

Jag gillar Lennon, både originalet och som pojknamn till ditt barn. :)



Men vad det gäller din kommentar om andra namn som väcker anstöt så kan man säga att följande namn väcker också anstöt:



Adolf - kungens pappas andranamn

Mattias - tänker på Mattias Flink

Thomas - tänker på Thomas Quick

Lars - tänker på Lars Tingström (bombmannen)



osv.



Som man kan se så är det en gång helt vanliga och vardagliga namn som får en att äcklas och spy.

Och ni kanske har släkt eller vänner som heter så... :)



Så man kan dra paralleller till Osama Bin laden endast för att man känner inte till någon annan.

Jag hoppas att andra Osamor och Usamor blir goda medborgare så att ett namn inte straffas pga. enbart en persons onda handlingar.

2009-08-06 @ 22:02:15
URL: http://w3.sakala.se
Postat av: Maria

Exakt min poäng. Man kan relatera alla möjliga olika namn till hemska händelser. Poängen var också att inte diskriminera namn för att de kommer från USA - där Michael är både flick-och pojknamn.

Därför tror jag knappast att en flickas fjärde namn väcker anstöt mot någon, utan är bara slöseri med tid på Skatteverket - de borde ägna sig åt viktigare uppgifter.

2009-08-06 @ 23:26:30
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0