Recept - Blåbärspannkakor

Jag har mutat min mamma flera helger i rad att plocka blåbär åt mig - det finns tydligen hur mycket blåa bär som helst i skogarna just nu.
Den nyligen avfrostade frysen är fylld med bär och det känns oerhört lyxigt.

Idag testade jag ett nytt recept på blåbärspannkakor, en budgetvariant av de ricottapannkakor med blåbär som jag annars brukar göra (ricotta är inte överdrivet billigt att köpa).
Till min stora glädje blev de ännu godare än vad jag hade förväntat mig. Och dagen till ära kändes det nästan som att det var mer blåbär än smet som hälldes i stekpannan.

INGREDIENSER:

2,5 dl vetemjöl
1 msk strösocker
2 tsk bakpulver
lite salt
1 ägg
2,5 dl mjölk
2 msk rapsolja
Valfri mängd blåbär

GÖR SÅ HÄR:

Blanda ihop de torra ingredienserna först. Tillsätt sedan mjölk, olja och ägg. Vispa ihop ordentligt. Tillsätt sedan blåbären och rör om försiktigt.
Stek i lite rapsolja på medelhög värme ungefär en minut på varje sida.
Servera med lönnsirap.

Blir troligen en uppskattad rätt på höstbrunchen!


Kommentarer
Postat av: Agilitydream

Det gjorde inte ett dugg ont att pierca ögonbrynet - snarare skönt! Fast de är väldigt duktiga på East Street (Östgötagatan på Södermalm)

2009-08-16 @ 22:20:02
URL: http://agilitydream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0