SL - nästan ett otyg

Jag har inte åkt överdrivet mycket pendeltåg nu i sommar. Inte så mycket som jag brukar åka. Jag gillar kollektivtrafiken i Storstockholm. Man kan ta sig över en enormt stor yta (från Märsta i norr till Nynäshamn i söder) för en billig summa. Miljövänligt är det också (i jämförelse med bil). Dessutom är det stört omöjligt att dels köra bil i Stockholms stad, dels att hitta parkering.

Idag när jag skulle åka in till Stockholm upptäckte jag att SL har halvtimmestrafik istället för kvartstrafik på pendeltågen in till huvudstaden under sommaren. Även dagtid.

Hur tänker de då? I en lågkonjunktur då majoriteten av länets invånare inte har råd att semstra någon annanstans än just hemma och är därför mer beroende av kollektivtrafiken än någonsin tidigare.

Jag var enormt irriterad på detta (eftersom jag fick vänta ganska länge vid stationen för det tåget jag hade tänkt att ta inte gick). Satt sedan surt på pendeltåget läsandes Alex lördagskrönika (som fick mig på lite bättre humör) och sedan bra många sidor i den boken jag håller på med (för er som inte åker pendeltåg så ofta kan jag berätta att det tar tid - men är relativt billigt per månad).

När jag sedan anländer till Stockholms Södra har jag nästan glömt bort att jag var lite uppretad på den nedbantade sommartrafiken knappt en timme tidigare. Och när jag sedan upptäcker att innerstadsbussarna dagen till ära är dekorerade med regnbågsflaggor är SL nästan helt förlåtna för den brutala nedskärningen.

Regnbågsflaggor. Är inte det solidaritet, så säg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0