Reflektion efter "Kristallen"

Aftonbladet har en tv-recensent som heter Jan-Olov Andersson som har recenserat tv-program sedan tv-program började att sändas. Har man varit med så länge så är man automatiskt trogen SVT. Andersson är till och med så lojal mot public service att han sågar alla andra tv-program som går i konkurerande kommersiella kanaler bara för att. På pin tji. Oavsett om de är sevärda eller inte. En film kan bara inte ses med reklamavbrott.

För att summera Andersson kan jag säga att han och jag aldrig är överrens. Men jag har alltid hävdat att just det här med public service, tv-licens och kommersiell tv med reklam är en politisk fråga. Och Anderssons politiska tillhörighet är inte svår att gissa.

Igår kväll hade jag tvpris-galan "Kristallen" på lite i bakgrunden. Den går runt de svenska kanalerna som en trofé för att alla ska få vara med att dela kakan. I år var det SVT´s tur att hålla i arrangemanget.
Det var en sån där tillställning som blir så krystad att man vrider på sig lite genant för man skäms å andras vägnar. Stelt och tillgjort. Till och med min stora idol Camilla Läckberg fick mig att bli röd om kinderna igår av medskam. Samtliga medverkande var en ren katastrof.
Det enda undantaget var den underbara Linda Hammar som är spontan, naturlig och charmig. En riktig glädjespridande solstråle (men å andra sidan visas inte hennes program på SVT heller).

När jag satt på betryggande avstånd i köket och hörde svagt ljuden från vardagsrummet där tvn stod på, slog det mig: Den enda som möjligtvis skulle kunna försvara denna hysteriskt dåliga tillställning är Jan-Olov Andersson.

Mycket riktigt. Jag köpte med mig ett exemplar av AB idag när jag skulle iväg på bio (det är ju lördag då den förträffliga krönikan av Alex Schulman publiceras). Jan-Olov Andersson stod för recensionen av gårdagens tv-utbud. Jag citerar: Lättsam gala blev den bästa hittills.

Han måste driva med hela den svenska befolkningen! Den var inte lättsam. Den var bara pinsam. Men bara för att den gick på SVT får den automatiskt bra kritik. Andersson hyllade till och med Mia & Klara! En "humorduo" som får "Helgmålsringningen" att framstå som roliga timmen.
Han gav programledaren Richard Olsson (som igår kväll gjorde sitt livs värsta tv-framträdande) omdömet "rolig, vass och självironisk".

Hjälp!

Jag förstår varför Jan-Olov Andersson och Alex Schulman har legat i luven på varandra i flera år.


Kommentarer
Postat av: Sessan

sv: fy va jobbigt =/

2009-08-29 @ 20:07:31
URL: http://ssaraslife.blogg.se/
Postat av: Jonas

Lätt att gnälla. Men att din "stora idol" heter Camilla Läckberg säger ju det mesta.

2009-09-03 @ 21:03:57
Postat av: Anonym

Lätt att gnälla. Men att din "stora idol" heter Camilla Läckberg säger ju det mesta.

2009-09-03 @ 21:04:53
Postat av: Maria

Ja, Jonas det har du rätt i: Det var lätt att gnälla över denna pinsamma gala. Jättelätt.



Undra varför alla är så negativa mot Camilla Läckberg? Kan det möjligtvis ha med hennes framgångar att göra? Hm...

2009-09-03 @ 21:17:43
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Jonas

Nej, jag har inget emot framgångsrika personer. Jag gillar Karin Fossum, Unni Drougge och Liza Marklund (en del av böckerna iaf) för att ta några exempel på framgångsrika, kvinnliga författare. I fallet Läckberg beror det på att hon skriver så dåligt. Platta personteckningar, sega miljöskildringar och en krystad intrig.

2009-09-03 @ 23:31:55
Postat av: Maria

Vad roligt att du ger Unni Drougge och Liza Marklund bra omdömen. Jag gillar också dem båda väldigt mycket och tycker ibland att de får oförtjänt mycket negativ kritik.



Marklund har verkligen vuxit som kriminalromansförfattare med de senaste böckerna - den senaste kunde jag knappt lägga ifrån mig. Ser med spänning fram emot hennes nästa.

2009-09-04 @ 07:48:51
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0