Arbetsförmedlingen behöver effektiviseras?

På grund av den ökade arbetslösheten begär Arbetsförmedlingen 1,1 miljarder extra i anslag - för att kunna ge de arbetssökande mer tid med en handläggare.

Jag ställer mig lite tveksam till detta.

Igår var jag på Arbetsförmedlingen för att lägga upp en ny "handlingsplan" - vilket i praktiken innebär att man bevisar att man faktiskt är aktivt jobbsökande och därför berättigad till a-kassaersättning.
Väntetiden innan jag kom in till en handläggare var egentligen inte oacceptabelt lång - en halvtimme.

Sedan träffar jag denna handläggare i cirka fyrtio minuter. En mycket trevlig man som både var uppmuntrande och sympatisk.
Men dessa fyrtio minuter var bortkastad tid - både för mig och för Arbetsförmedlingen.

Det förste denne arbetsförmedlare gjorde var att under en si sådär tjugo minuter leta runt bland jobbannonserna på deras egna hemsida för att hitta någonting som matchade mina kvalifikationer - alltså exakt samma sak som jag gör hemma. Dagligen.
Sedan ger han mig råd att leta annonser på nätet. Som om jag efter sju och en halv månad som arbetssökande inte hade förstått det själv.
Slutligen gör han lite anteckningar på min profil vilka jobb jag har sökt den senaste tiden.

Dessa fyrtio minuter skulle kunna ha använts mer effektivt.

Jag vet hur man söker jobb. Jag har bara inte fått något napp ännu. Och de jobben jag faktiskt har blivit kallad på intervju till har jag ironiskt nog inte hittat genom Arbetsförmedlingen, utan på andra sätt. Jag söker direkt via företagen, skickar spontanansökningar och letar igenom flertalet andra jobbsajter varje dag.

Ett tillskott på 1,1 miljarder kanske kan göra så att Arbetsförmedlingen arbetar på ett mer effektivt sätt. För att ägna fyrtio minuter till att skumma igenom sin egen hemsida och dessutom ha fräckheten att ge uppenbara råd ger varken mig som arbetssökande eller dem själva några konkreta lösningar.

(Läs även DN)

Kommentarer
Postat av: David

Det var ju jättebra att du sökte dig till andra företag. Arbetsförmedlingens ena uppdrag är ju att få människor till att hjälpa sig själva. De gör inte jobbet åt dig. Jag tycker absolut att tiden kan utnyttjas på ett mer effektivt sätt så ge så mycket feed back du kan så hoppas vi att det blir bättre :-)

2009-08-19 @ 17:51:23
Postat av: Maria

Exakt, David. Själva arbetssökandet är min uppgift. Och leta annonser kan jag göra hemma - det behöver inte Arbetsförmedlingen slösa värdefull tid på.

2009-08-19 @ 18:13:50
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Jan Malmsten

Hej, nu är den här, boken och reportageromanen om Arbetsförmedlingen. Jag vill uppmärksamma Dig på min bok DÖMDA, den första boken i den svenska samhällsdebatten som avslöjar och ställer Arbetsförmedlingen mot väggen.



Boken Dömda är en ogenerad uppgörelse med ett av landets tyngsta statliga verk, Arbetsförmedlingen. Boken är en berättelse från verklighetens skuggor, här finns avslöjande ord om en arbetsförmedlingschef som inför fyra vittnen hotar att döda en anställd och hur chefen skyddas av den interna organisationskulturen. Dömda är en skarp berättelse från Arbetsförmedlingens insida, en berättelse om vuxenmobbing, intriger, svek och förföljelse, en berättelse om statens brott mot individen, en berättelse om Arbetsförmedlingen. Boken är en berättelse om de avskedade arbetsförmedlarna vid Arbetsförmedlingen i Staffanstorp, en berättelse där verkligheten överträffar dikten.



• Författaren har lång erfarenhet som arbetsförmedlare inom Arbetsförmedlingen.

• Boken riktar hård kritik mot Arbetsförmedlingens organisationsstruktur.

• Boken ifrågasätter samhällets nytta av Arbetsförmedlingen.

• Boken ger råd och information till människor som i egenskap av arbetssökande besöker Arbetsförmedlingen.

• Boken tillämpar en tvåtusenårig konfliktmodell för att belysa Arbetsförmedlingens sätt att fungera.



Boken som utkom den 25 augusti ges ut av förlaget Recito och beställs genom www.litenupplaga.se. Den 26 september presenteras DÖMDA på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg.



Vänliga hälsningar

Jan Malmsten

070 54 99 021



2009-09-04 @ 11:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0