Slash - den utlimata rockbiografin

Han har varit med om en del, Slash. På bokens framsida kan man läsa:

"Det kan verka överdrivet... men det betyder inte att det inte hänt".

När man sedan läst klart boken, tänker man bara: "Det är ett mirakel att killen fortfarande lever". Biografin är skriven tillsammans med Anthony Bozza där Slash ger en öppenhjärtlig - men ibland osmickrande - bild av framför allt sig själv som person. Han är brutalt ärlig när det gäller sig alkohol- och drogmissbruk och ger sin version om uppbrottet från Guns N´Roses.

Man kan inte låta bli att älska killen. Slash biografi är som en orgie i "sex, drugs and rock´n´roll" men bakom detta finns en skärpt kille med självdistans och humor som älskar musik. Man får bilden av honom att han är en enkel person, rakt på sak och okomplicerad (till skillnad från hans forna bandkamrat Axl Rose som givit omvärlden intrycket av att vara mer än lovligt komplex).
Att skriva att Slash har "ett gott hjärta" kan kännas makabert, eftersom han redan vid trettiofem års ålder får en pacemaker inopererad till följd av sitt långvariga missbruk.

Ingen skugga ska falla på Slash i den här biografin. Hur ärlig han egentligen är i denna bok låter jag vara osagt, men med tanke på att han inte alls försöker framställa sig själv i bättre dager kan man i alla fall ana att det finns ett korn av sanning i hans berättelse.

Däremot kunde han kanske valt en annan medförfattare. Jag misstänker att boken tillkommit efter intervjuer som Bozza gjort med Slash, och resultatet blir ibland väldigt ostrukturerat. Det blir ibland hopp fram och tillbaka som man inte alltid hänger med i, och meningen "men vi återkommer till det snart" dyker upp så ofta i texten att det nästan blir skrattretande.
Jag misstänker att Bozza ville väldigt mycket och han har ju rejält av material att skriva om - det är ett händelserikt liv som ska gestaltas.
Boken hade tjänat på en ordentlig redigering. Men texten flyter ändå på och det blir aldrig långtråkigt. Det händer ju saker hela tiden.

Jag ska villigt erkänna att jag hade ett gott öga till Slash redan innan jag läste hans biografi. Han är rockstjärnan personifierad och en mycket talangfull musiker. Efter att ha läst hans biografi är jag nästan lite förälskad i honom. Jag kände nästan lite sorg inom mig när boken var utläst, eftersom det kändes som att ta farväl av en god vän.

Kanske ska man läsa denna bok på engelska, eftersom översättningen är bedrövligt dålig och bearbetningen obefintlig. Är man en "språkpolis" får man ett mindre sammanbrott redan efter första sidan.

Denna bok ska läsas av er som älskar rockmusik, då det är en av de bästa rockbiografier som någonsin skrivits.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kommer absolut läsa den!! Och jag rekommenderar varmt Nikki Sixx..... jag kände lite av samma sorg när jag läst ut den!

GOD JUL!! //Anna

2009-12-15 @ 10:23:15
URL: http://annanassen.blogg.se/
Postat av: Maria

Nikki Sixx ligger snällt och väntar i "ska läsa"-högen!

God Jul till dig med!

2009-12-15 @ 10:45:55
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0