Tidig julklapp från Tiger och Elin Woods

Veckans mest underhållande skriverier måste ändå handla om Tiger Woods och hans svenska fru Elin. Det är som hämtat ur en tv-såpa:
Miljardär otrogen. Hustrun får tuppjuck och jagar maken med en golfklubba i högsta hugg. Sedan är mediacirkusen igång.

Historien är fullkomligt briljant. Hur mycket sanning som ligger bakom låter jag vara osagt och förmodligen är det  tragiskt för de inblandade. Men underhållande för oss andra är det.

Poängen är att vi behöver historier som dessa emellanåt att läsa om. I synnerhet vi som inte har något intresse av att läsa om dokusåpadeltagare som enbart har blivit kända för att de har gökat i tv eller ungdomar som gör tvivelaktiga tolkningar av andras låtar i direktsända musiktävlingar.

Jag skulle visserligen förmodligen hellre skjuta mig själv i foten än frivilligt se på en golftävling, men jag vet ändå att Tiger Woods är en av världens bästa golfspelare. Han är känd för att han har en talang. Det har ju nästan gått för bra för honom.

Nåväl. Jag säger bara: Elin! Vilken tjej. Bara ett par veckor innan årsskiftet kliver hon ur den präktiga helylleimagen för att knipa titeln som Årets Kvinna. Vem hade kunnat ana det?
Det är där fascinationen för denna historia ligger. Det är därför detta par pryder löpsedlarna dag efter dag. För att det var så oväntat.

Jag tackar paret Woods av hela mitt hjärta. Det är ett välkommet avbrott i rapporteringen av svininfluensan som dominerat nyhetsflödet de senaste månaderna. Det är uppfriskande att få läsa om någonting annat. Den här historien kanske inte är lika spektakulär som när Woody Allen blev avslöjad av sin dåvarande särbo Mia Farrow med att han hade ett förhållande med hennes adoptivdotter. Men ändå.

Och visst känns det som om kvällstidningarna kan dra ut på den här följetongen ett bra tag till? Det finns ju så många frågor man kan ställa nu: Försökte hon slå ihjäl honom? Får hon hälften av hans förmögenhet om de skiljer sig?

Det är som en tidig julklapp från paret Woods till världens skvallerpress. Även där har lågkonjunkturen i sällskap av nyhetstorkan gått bärsärkargång och det är godhjärtat att hjälpa andra på fötter igen.
Tack Tiger och Elin! Vi följer denna såpa med spänning. Ett tag till i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0