Har bloggarna fått ta över recensenternas jobb?

Det är sällan jag håller med en kulturkritiker i deras omdömen. Däremot tycker jag om att läsa recensioner av böcker jag ska eller håller på att läsa, även om jag inte påverkas av deras åsikter. Intresset ligger i att se vad andra tycker om boken, hur andra har uppfattat den.

Igår började jag att läsa Mari Jungstedts senaste bok, "Den dubbla tystanden". Jag sökte på nätet efter recensioner om denna. Vilket visade sig var lättare sagt än gjort. Jag hittade inga recensioner alls, vare sig i morgon- eller kvällstidningar, vilket jag fann lite märkligt.
Mest i marknadsföringssyfte. Att boken blir omnämnd i media är viktigt för att få boken såld (även om Jungstedt just i detta fallet säkert säljer bra ändå).

Däremot hittade jag en hel massa privata bloggar där boken var omnämd och recenserad som jag läste igenom med största intresse.
Med handen på hjärtat föredrar jag nästan att läsa igenom de privata bloggarnas recensioner. De känns mer äkta och personliga. Dessutom kan man föra en dialog med dessa bloggare och man blir tipsad om böcker som man annars kanske inte skulle ha uppmärksammat.

Utbudet av riktigt bra bok-bloggar är enormt. Det glädjer mig av flera orsaker. Dels får ju jag på så sätt tips om bra böcker att läsa, dels visar det att det finns en stor läsarglädje hos många.

Jag är oerhört tacksam över dessa läsglada bloggare.

Kommentarer
Postat av: Vivvi

Har du testat bokhyllan.se? Det kanske finns en recension där?

2009-07-31 @ 10:19:52
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag håller med dig: Bloggarna tillför verkligen någonting. Så fort man googlar på i princip vad som helst så hamnar man hos en engagerad bloggare nu för tiden.



Självklart fortsätter jag att testa Lejonet & Björnen :) No problem. Kanske en i veckan framöver...



2009-07-31 @ 10:49:27
URL: http://www.menmia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0