Ledtråd i "Keplerkoden"

Jag somnade in som ett litet barn igår kväll, och började därför inte att läsa "Hypnotisören" förrän i morse (då jag i vanlig ordning öppnade mina gröna vid fyratiden - såg "60 minutes" och en intressant dokumentär om änkorna från 11 september-dåden på tv för att försöka somna om).

Nu har jag dock kommit ett par kapitel i boken och hittat en ledtråd till vem som kan gömma sig bakom pseudonymen Lars Kepler, eller snarare vem som inte gör det:

Vad man får veta om kriminalkommisare Joona Linna (som jag av någon anledning fick för mig var en kvinna när jag läste recensionerna av boken, men det visar sig vara en man) är att han vid elva års ålder "flyttade tillsammans med sin mor Ritva från den ljusa lägenheten i Märsta centrum".
Än så länge har jag inte riktigt förstått hur gammal denna Jonna ska vara med jag tippar på att han ska föreställa att vara i 40-årsåldern.

Vid den tidpunkten då han borde ha varit elva år fanns det inga "ljusa lägenheter" i Märsta centrum. Och de lägenheter som ligger där nu kan knappast beskrivas som ljusa eftersom hela centrumområdet påminner om en övergiven kyrkogård (denna beskrivning kan uppfattas som morbid, men faktum är att detta utomhuscentrum saknar liv och rörelse helt. Samt butiker.)

Således kan alltså Kepler inte ha någon större kunskap om området, därför kan vi i alla fall sålla bort de författare som är uppväxta i norra Storstockholm.


Kommentarer
Postat av: Tina

Tjena. Vad bra du skriver. Härlig blogg. Ta hand om dig // tina

2009-07-27 @ 11:37:51
URL: http://neckis.blogg.se/
Postat av: Lilla O

Är lite kluven till det här med pseudonymer. Det är spännande, men samtidigt ett lite barnsligt sätt att söka publicitet. Är boken läsvärd?

2009-07-27 @ 11:46:38
URL: http://lillao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0