Höga förväntningar på Lars Kepler
Det tar en oerhörd lång tid att få en bok utgiven. Efter inlämning av manus till förlaget ska detta läsas igenom av förläggare (och gärna en lektör), det ska redigeras och bollas fram och tillbaka tills det så småningom ska i tryck och bli en bok.
Sedan ska tilläggas att konkurrensen är enorm. Bokförlagen får in stora mängder manus till böcker varje dag - i synnerhet nu när Sverige har medvind inom framför allt deckargenren - och då gäller det att sticka ut och ha skrivit någonting annorlunda.
I en värld där konkurrensen är så pass hård, gäller det att ha bra marknadsföring.
Den senaste tiden har det figurerat en helt osannolik historia i litteraturvärlden, där frågan som ställs är: Vem är Lars Kepler?
Bakgrunden till denna historia är i sig själv hämtad som ur en kriminalroman: Den 25 mars i år får Bonniers in ett manus på en bok med medföljande brev som väcker förläggarens intresse. Manuset är av okänd anledning skriven under pseudonym. Endast fyra månader senare är boken i tryck, såld till 26 utländska förlag och med ett förskott till författaren på nio miljoner kronor (till skillnad mot de dryga 10 000 kronor andra debutanter får nöja sig med).
Nio miljoner i förskott. Såld till 26 utlänska förlag. Redan innan boken är utgiven.
Det är en helt makalös historia i sig. Ska jag vara helt ärlig så struntar jag fullständigt i vem det är som ligger bakom pseudonymen Lars Kepler. Däremot blir jag ju oerhört nyfiken på själva boken - Hypnotisören. För en bok som är värd nio miljoner i förskott måste vara någonting utöver det vanliga. Jag förväntar mig en läsupplevelse som jag aldrig tidigare varit med om.
Själva marknadsföringen kring boken går ut på att spekulera i vem denne Lars Kepler är. AB har döpt denna gåta till "Keplerkoden". Och visst är det ett smart drag. Säkerligen kommer hemlighetsmakeriet kring författaren att höja försäljningssiffrorna av boken.
En marknadsföring av detta slag för dock också med sig enorma förväntningar. Personligen förväntar jag mig ett "Hallelujah moment". Minst.
Sedan ska tilläggas att konkurrensen är enorm. Bokförlagen får in stora mängder manus till böcker varje dag - i synnerhet nu när Sverige har medvind inom framför allt deckargenren - och då gäller det att sticka ut och ha skrivit någonting annorlunda.
I en värld där konkurrensen är så pass hård, gäller det att ha bra marknadsföring.
Den senaste tiden har det figurerat en helt osannolik historia i litteraturvärlden, där frågan som ställs är: Vem är Lars Kepler?
Bakgrunden till denna historia är i sig själv hämtad som ur en kriminalroman: Den 25 mars i år får Bonniers in ett manus på en bok med medföljande brev som väcker förläggarens intresse. Manuset är av okänd anledning skriven under pseudonym. Endast fyra månader senare är boken i tryck, såld till 26 utländska förlag och med ett förskott till författaren på nio miljoner kronor (till skillnad mot de dryga 10 000 kronor andra debutanter får nöja sig med).
Nio miljoner i förskott. Såld till 26 utlänska förlag. Redan innan boken är utgiven.
Det är en helt makalös historia i sig. Ska jag vara helt ärlig så struntar jag fullständigt i vem det är som ligger bakom pseudonymen Lars Kepler. Däremot blir jag ju oerhört nyfiken på själva boken - Hypnotisören. För en bok som är värd nio miljoner i förskott måste vara någonting utöver det vanliga. Jag förväntar mig en läsupplevelse som jag aldrig tidigare varit med om.
Själva marknadsföringen kring boken går ut på att spekulera i vem denne Lars Kepler är. AB har döpt denna gåta till "Keplerkoden". Och visst är det ett smart drag. Säkerligen kommer hemlighetsmakeriet kring författaren att höja försäljningssiffrorna av boken.
En marknadsföring av detta slag för dock också med sig enorma förväntningar. Personligen förväntar jag mig ett "Hallelujah moment". Minst.
Kommentarer
Trackback