"Fyrmästarens dotter" - Bokrecension

Det är inte ofta jag läser klart en bok som jag inte tycker är bra efter ett par kapitel. Det är bara slöseri med tid. "Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman kom jag dock igenom. Det slätstrukna språket i boken gör den väldigt lättläst och samtidigt hade jag så höga förhoppningar om denna bok att jag trodde att den skulle lyfta sig under tiden gång.
Det gör den dessvärre inte.

Personbeskrivningarna i boken är så röriga att man emellanåt blandar ihop karaktärerna. När jag kommit till mitten av boken fann jag dessutom direkta anspeglingar på Camilla Läckbergs mycket mer välskrivna kriminalromaner "Stenhuggaren" och "Tyskungen". Liksom Läckberg har Rosman valt att placera handlingen för sin bok på västkusten. Kanske är det ett fåfängt försök till att bli jämförd med Läckberg?

Jag är inte ens helt säker på att Rosman lyckas få ihop alla trådar på slutet. Det känns bara ostrukturerat och rörigt och som läsare lämnas man med många frågor om intrigen.

Nej, den här boken behöver ni inte läsa. I alla fall inte lägga ut pengar på ett inbundet exemplar. Nästa sommar - då den förmodligen kommer ut i pocketupplaga - kanske den passar som en sommarläsning i hängmattan.

Camilla Läckberg sitter säkert och ohotad kvar på sin tron. Den 19 september släpps hennes nya bok "Fyrvaktaren". Jag är övertygad om att den kommer att vara mer läsvärd.

Kommentarer
Postat av: Boktokig

Det är tråkigt när man läser en bok som man inte tycker om! Om jag läser den så ska jag berätta vad jag tyckte om den!



Ha en bra dag! :)

2009-06-23 @ 09:48:47
URL: http://boktokig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0