Nej - det gör ont i mina ögon

"Felstavning bidrar till språkutveckling" påstår språkgurun Fredrik Lindström.

Nej. Det gör bara ont i mina ögon när jag ser hur det svenska språket misshandlas och stympas. Ord förkortas och förenklas. Detta kan vara acceptabelt i ett sms där man har ett begränsat antal tecken att skriva, men i texter blir det endast enerverande.

Det är inte själva felstavningen som moderniserar ett språk. Tvärtom. En stavning på ordet "eller" som "lr" är varken nyskapande eller utvecklande. Bara korkat.
Dessutom bidrar felstavningar till missförstånd. Häromdagen såg jag en stavning på ordet "tjusningen" som "schusningen". Jag var tvungen att ljuda detta ord högt för mig själv ett par gånger innan jag förstod vilket ord det syftade på.

Att inte kunna läsa eller stava är bara fördummande. Det ger den felstavande skribenten ett korkat intryck.

Kommentarer
Postat av: Fattybom

Sv: Ja, det är verkligen härliga böcker - jag tycker verkligem om "En oväntad semester" :) Har inte läst hennes senaste nu, hänger den ihop med syskonskaran eller är det en utomstående?

2009-06-16 @ 10:20:34
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Fattybom

Sv: Ah okej, det var synd för jag ville gärna besöka dem igen ^^ Får hopa jag tycker den är bra då :)

2009-06-16 @ 10:30:14
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0