Sessornas möte - bilder från Nationaldagen

Jag har precis kommit hem från huvudstaden där mitt firande av Nationaldagen började. Jag var inte ensam. Vilket faktiskt glädjer mig oerhört även om Stockholm idag påminde om prinsessans Dianas äktenskap ("it was a bit crowded").
Att vi svenskar skulle vara dåliga på att fira vår nationaldag avfärdar jag nu som en myt. Om inte annat så börjar vi bli riktigt bra på det nu (vi ska ju inte glömma att det är ju bara fjärde gången som Nationaldagen är helgdag och därmed "erkänd"). Det var massor med glada människor överallt som viftade med flaggor.
Det var också ovanligt mycket killar i stan med blå/gula tröjor på sig. Det berörde mig väldigt mycket tills jag insåg att de förmodligen inte hade den blekaste aning om vad det var för dag idag utan förberedde sig inför kvällens fotbollsmatch. Jag kan tala om att flertalet av dessa pojkar kommer att hinna däcka innan matchen ens har börjat.

Här följer lite bilder från förmiddagen:



Stockholms slott. Yttre borggården.




Det är ingen liten byggnad. Slottet alltså. Problem. Vart är portarna som prinsessan Madeleine högtidsfullt skulle slå upp klockan tio? Irrar runt ett litet tag.




Puh! Hittade henne. Underbart vacker som vanligt.


Sedan kom vi in på Slottet. Där gick vi på föredrag med Herman Lindqvist i Rikssalen. Inne på Slottet är det fotoförbud. Det hade en manhaftig kvinna till enda arbetsuppgift att stå och gasta högt och tydligt inne i Rikssalen. Till allas stora besvikelse.
Jag blev dock lite glad igen när prinsessan Madeleine dök upp några rader framför mig och lyssnade till samma föredrag. Mycket trevligt.




Efter föredraget (fortfarande lite besviken över att jag inte fick ta bilder inuti Slottet) blev det akut att uppsöka ett damrum. Då hittade jag även Slottets egen souvenirbutik. Så glad jag blev! Köpte tre fina kort på kungafamiljen och en nyckelring. Och ser ni bilden uppe till vänster? Första souveniren inför bröllopet är inhandlat!
Där fanns även julgranskulor i form av prinsesskronor. 75 kronor styck. Sådana ska jag köpa till kommande jul. Jag börjar att spara till det idag.




Tornet till Storkyrkan där bröllopet kommer att äga rum nästa sommar. Där inne fick man fotografera, men inte med blixt. Så dessa bilder jag tog inne blev inte bra. Den är ganska dyster och mörk inuti faktiskt.




Panik. Det här är ingången till Storkyrkan. Det är jättetrångt. Det kommer ju att bli kaos när kronprinsessan ska gifta sig.




Avslutade mitt besök i Gamla Stan med att äta glass på Ben & Jerrys glassbar på Västerlånggatan. Trevlig och allert personal.
Men Häägen Dazs regerar fortfarande.
Ingen som har planer på att öppna en sådan glassbar?
Hör av er i så fall. Jag kommer att bli en trogen och bra kund.

Kommentarer
Postat av: Missan

Ser trevligt ut att fira nationaldagen i huvudstaden. Tyvärr har jag alldeles för långt dit.

Ha en fortsatt trevlig dag.

2009-06-06 @ 16:28:59
URL: http://silverkatten.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0