Olof Palme International

Detta kan vara ett skämt. Men i och med att det tydligen har bildats en grupp på Facebook (tänk så mycket matnyttig information man får av detta forum) som heter "Döp INTE om Arlanda till Olof Palme International" så finns det säkert någon som har kläckt den briljanta idéen att döpa om vår flygplats till just detta.

Av princip är jag emot att man döper platser, gator och torg efter politiker eller att man har politiska helgdagar. Så detta är ingenting emot Olof Palme personligen.

Däremot skulle jag med glädje döpa om Arlanda efter någon annan stor framstående svensk. Politiskt neutral. För vi är väldigt dåliga på att hylla dem som har gjort en insats för lilla Sverige internationellt. Uttrycket "det är inte lätt att bli profet i sitt eget land" myntades förmodligen ungefär samtidigt som Jante-lagen fick sitt genombrott.

Flygplatsen i Liverpool heter John Lennon Airport. I Venedig har man valt att döpa sin till Marco Polo.

Jag skulle med stolthet döpa Arlanda efter Ingmar Bergman, Ingrid Bergman eller Greta Garbo. Tre svenskar med fantastiska framgångar utomlands, och som fortfarande är beundrade av en enorm skara människor. ABBA kanske är ett lite väl kontroversiellt förslag även om jag skulle klubba det direkt om jag var med och fick bestämma.

Undra om alla fyra medlemmarna skulle offra sig då för att samtidigt närvara vid en invigning?


Kommentarer
Postat av: Matte

Det fanns ju funderingar på Astrid Lindgren Airport eller Alfred Nobel Airport.. Vad som sen hände med utväderingen om namnbyte vet jag dock inte. Har för mig att det fanns "tunga" röster i kulisserna som sa att det inte ska byta namn från Arlanda.

2009-03-16 @ 17:07:49
URL: http://malmkvist.blogg.se/
Postat av: Matte

Förresten.. Köttbullarna var lika goda som i Padova! Alltså helt fantastiska :)

2009-03-16 @ 17:08:31
URL: http://malmkvist.blogg.se/
Postat av: Anonym

Keso international airport... ska bara bli mångmiljardär så jag kan köpa skiten först :P

2009-03-16 @ 19:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0