Tankar om Robinson

Jag såg aldrig "Robinson" när det började att sändas i TV 1997. Ingen av de följande säsongerna heller. Jag såg ett par avsnitt av det när det visades på TV3 - enkom för Robert Aschbergs skull. Och jag har sett ett par avsnitt nu, när det visas på TV4, med ett halvt öga. Mitt intresse svalnade drastiskt när störtsköna Erik Billing åkte ut.
Det är ett sånt program man egentligen inte behöver titta på. Det är ett "löpsedelsprogram" och man får all information (även av den typen som egentligen inte är relaterat till själva programmet i sig) på nätet och i kvällspressen i spektakulära artiklar med dramatiska rubriker.

Med den bakgrunden så är jag således lite osäker på vad tanken med "Robinson" var från början. Jag misstänker att grundidéen var att det skulle vara ett program där deltagarna fick erfara vad överlevnad på en öde ö innebar och att genom diverse tävlingar kunde visa sin styrka och förmåga att klara av de extrema levnadsförhållandena.

Av det lilla jag har sett nu så är hela grundkonceptet borta. Det är intriger, tjafs och detta ständiga paktbildande. Det är vad hela serien går ut på: Pakter. Som tittare blir detta ytterst ointressant och väldigt enerverande i längden. Spänningen dör självmant.
Deltagarna i denna omgång av "Robinson" verkar dessutom mer intresserade av livet efter ön med kändisfester, bikiniutvik i tidningar och att promota sina egna företag. Det är inte direkt några "överlevare" som tävlar om titeln utan personer som vill ha sina femton minuter i rampljuset och inbjudningar till biopremiärer.

Jag läste att TV4 söker deltagare till en ny säsong. Programmet har alla förutsättningar att bli bra, men jag tror att man måste röra om lite i grytan nu.
Gör om. Gör rätt.


Kommentarer
Postat av: Mika

Sök själv, så kanske det blir lite ändring i rutan..!!

2009-05-24 @ 12:56:49
URL: http://mikaaalto.bloggsida.se
Postat av: Maria

Jag är inte tillräckligt exibitionistisk för att delta i en dokusåpa. Den enda värdiga en prinsessa är väl i så fall "Stjärnorna på slottet" ;)

2009-05-24 @ 13:09:10
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0